Zo maak jij de ideale Facebook advertentie

Anouk de WitSocial media blog

Facebook advertentie maken

Facebook is een groot platform met een groot publiek en een groot bereik. Als je dan een Facebook advertentie gaat maken, wil je dit wel op de juiste manier doen en de juiste doelgroep aanspreken. Gelukkig maakt Facebook het zo makkelijk mogelijk voor ons. Lees verder en ontdek de verschillende advertentiemogelijkheden, welke doelen je met advertenties kunt bereiken, hoe je je doelgroep aanspreekt en de kosten van het maken van een Facebook advertentie.

Soorten Facebook advertenties

Facebook wil het zo makkelijk mogelijk maken voor haar gebruikers om te gebruiken en te adveteren. Dit doet het platform onder andere door ontzettend veel advertentiemogelijkheden te bieden. Dit zijn:

  • Afbeelding
  • Video
  • Carrousel
  • Diavoorstelling
  • Collectie
  • Instant Experience
  • Lead advertenties
  • Aanbiedingen
  • Betrokkenheid bij bericht
  • Reacties op evenementen
  • Pagina-vind-ik-leuks

Sinds kort zijn er 3 nieuwe advertentiemogelijkheden bijgekomen! Iedere advertentie trekt de aandacht op zijn eigen manier. Lees hier voor meer informatie over de mogelijkheden. Video trekt bijvoorbeeld veel aandacht door bewegend beeld. Ook biedt Facebook de mogelijkheid om een 360-graden-video te plaatsen. De kijken kunnen deze manier gebruiken door hun apparaat te draaien en de inhoud met hun vinger te slepen.

Welke doelen kun je bereiken met het maken van een Facebook advertentie?

Zoals ook omschreven in de mogelijkheden van advertenties kun je aandacht genereren voor je merk, specifieke doelgroepen bereiken (lees verder hoe je dit kan doen), je kunt direct verkopen via Facebook zelf of conversies en leads genereren voor op je website. Ook kun je je community vergroten, mensen in de buurt van je bedrijf bereiken en meer bezoekers naar je (online) evenement trekken.
Wanneer jij een of meer van bovenstaande doelen wil bereiken, is het maken en plaatsen van een advertentie zeker een must voor jouw bedrijf.

Doelgroep kiezen door targetingtools

Facebook biedt veel keuze om een specifieke doelgroep aan te spreken. Je kunt targeten op leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar je kunt er ook nóg dieper op in gaan, zoals het opleidingsniveau, de relatiestatus, inkomen, levensgebeurtenissen, werkfunctie en branche. Naast deze demografische gegevens, kun je ook keuzes maken in interesses en gedrag, zoals fitness, biologisch eten etc. Zo kun jij eenvoudig je doelgroep aanspreken door zoveel mogelijk nodige informatie in te vullen.

Kosten Facebook advertentie

Op Facebook heb je twee mogelijkheden om te adverteren. Dit zijn CPM: Cost Per Mile (1000 views) en CPC: Cost Per Click. Het verschilt per doelstelling welke manier je wil inzetten. Wanneer je weergaven van je advertentie wil bereiken betaal je als CPM. Wanneer je adverteert voor een pagina, evenement of externe website, kun je een CPC instellen. Facebook doet zelf een voorstel van het bedrag die jij moet uitgeven. Dit voorstel is gebaseerd op het aantal personen dat jij wil bereiken en natuurlijk de concurrentie. De kosten zijn vanaf € 5,- per dag als jij bereik wil halen. Deze budgetten kun je instellen om een maximaal bedrag uit te geven per dag of per looptijd van de campagne.

Heb je hulp nodig met adverteren of wil je alles weten over de specificaties van Facebook of andere social media? Vraag het ons en wij nemen contact met je op.