WhatsApp advertenties: nieuw voor adverteerders!

Anouk de WitSocial media blog

whatsapp-ads

Wist jij dat het populairste social media platform om met je vrienden te chatten nog steeds WhatsApp is? Dit platform is in 2009 opgericht door Koum en Acton. Zij zijn erg gesteld op privacy en tegen advertenties. Sinds Facebook in 2014 WhatsApp heeft overgenomen, heeft Facebook besloten dat het toch tijd is om advertenties op Whatsapp in te zetten. Vanaf 2020 is het beschikbaar, dus bereid je er op voor!

Privacy

Het idee achter WhatsApp is ontstaan doordat Koum geïrriteerd raakte dat hij gemiste oproepen had tijdens het sporten, omdat telefoons verboden waren in de sportschool. Koum kwam met het idee om mensen op de hoogte te houden om uit te leggen waarom hij niet bereikbaar was. De oplossing: WhatsApp. De oprichters vertelden in een interview van jaren geleden dat zij tegen data tracking zijn en gesteld zijn op hun privacy. Zij respecteren dit ook van hun klanten. Zo vroegen Koum en Acton voor het aanmaken van een WhatsApp-account alleen om een naam en telefoonnummer. Geslacht, geboortedatum, woonplaats etc. vonden zij overbodig, in tegenstelling tot Facebook. Na de overname vond Facebook het zonde om geen gebruik te maken van ads op Whatsapp.

WhatsApp advertenties

Vanaf 2020 wordt het mogelijk om te adverteren op WhatsApp. Hoewel de oprichters hier op tegen waren, gaat het nu toch gebeuren. Veel WhatsApp gebruikers zijn hier niet blij mee, omdat ze bang zijn gestoord te worden tijdens het chatten. Het plaatsen van advertenties kan op twee mogelijkheden:

  1. Foto’s en video’s in de WhatsApp statusfunctie;
  2. Berichten van bedrijven in het chatoverzicht.

Op deze manier kan jij brand awareness creëren, leads en sales genereren, klantenservice bieden etc. Lees hier meer over adverteren op WhatsApp.

Ben jij bereid om te adverteren op dit populaire social media platform? Social Monsters kan jou hulp bieden om de beste resultaten te behalen. Neem contact met ons op.