Wat als Nederland op slot gaat door corona: e-commerce

Inge DetmarSocial media blog

e-commerce als nederland op slot gaat

Op dit moment heeft het coronavirus veel gevolgen voor fysieke winkels. Vanwege gezondheidsrisico’s of een te lage omzet sluiten veel fysieke winkels vrijwillig hun deuren. De sluiting van veel fysieke winkels met het advies om binnen te blijven zorgt voor een verandering in het consumentengedrag. Deze verandering heeft voornamelijk positieve effecten voor de e-commerce in Nederland. Nog altijd behoort een totale lockdown tot een mogelijkheid. Met als gevolg dat alle fysieke winkels moeten sluiten. Vanaf dit punt zal het consumentengedrag radicaal veranderen.

Onze buurlanden

Elk land pak het coronavirus anders aan. Landen als Belgiƫ, Duitsland, Frankrijk, Italiƫ en Spanje zijn op dit moment in lockdown. Met als gevolg: sluiting van bijna alle fysieke winkels. Hieronder gelden winkels die niet-noodzakelijke producten verkopen. Webwinkels, ook webwinkels van fysieke winkels, zijn in deze landen opengebleven. Uiteraard moeten zij zich aan strenge voorzorgsmaatregelen houden. Te zien is dat in deze landen de webwinkels na de lockdown een belangrijke rol invullen. E-commerce en transport zijn met elkaar verbonden om iedereen van producten te voorzien. Mocht er een lockdown in Nederland komen, dan zullen webwinkels naar verwachting ook in ons land heel belangrijk worden. De transport van deze e-commerce bedrijven gebeurd door vervoerders zoals PostNL, DHL en UPS. Zij zijn zich op dit moment optimaal aan het voorbereiden om tijdens een lockdown te blijven bezorgen voor e-commerce bedrijven.

Positieve groei e-commerce

De e-commerce groeit door het coronavirus. Sendcloud laat weten er een stijging aanwezig is in het aantal verzonden pakketten in Nederland. In vergelijking met 13 maart tot 20 maart, is er een groei van 27 % aanwezig. Op 15 maart gingen de aangescherpte maatregelringen van de overheid in. Deze groei heeft dus alles te maken het coronavirus. Daarnaast deelt Logistiek.nl op 17 maart ook positief nieuws voor e-commerce bedrijven. De verwachting is dat de e-commerce met 50 % gaat groeien. Dit is het gevolg van het coronavirus.

Consumentengedrag

Het consumentengedrag veranderd door het coronavirus. Buiten dat steeds meer consumenten de voorkeur geven aan online bestelling in plaats van naar de winkel gaan is de interesse in thuis-activiteiten flink toegenomen. Producten zoals puzzels, spelletjes, games, fitnessonderdelen zijn helemaal in. Daarnaast zitten veel kinderen nu thuis, met als gevolg dat er veel kinderspeelgoed besteld wordt. Veel supermarkten zijn leeg waardoor de online vraag naar schoonmaak artikelen, boodschappen en vitamines ook erg hoog is. Ook blijven er bestellingen komen bij de kleding branche. Als jouw bedrijf hoort tot een interesse gebied tijdens de coronacrisis is het erg slim om in te spelen op deze verwachtingen. De noodzaak om een webwinkel aan te schaffen of te optimaliseren is erg belangrijk.

Naast dat de overheid met compensaties voor bedrijven komt, wordt er vanuit Facebook een subsidie van $ 100 miljoen verdeelt onder 30 kleine bedrijven. Meer weten hierover? Bekijk vooral deze blog.