Waarom social media beheer uitbesteden een topidee is

Michiel UmmelsSocial media blog

social media beheer

Als ondernemer weet je dat zichtbaarheid belangrijk is. Als Apple hun producten had verkocht in een hutje op de hei, waren ze niet uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Je kunt nog zo goed zijn maar als niemand je weet te vinden, heb je geen klanten. Waarschijnlijk merk je dat bij je concurrenten: je weet dat je beter bent, maar zij doen het beter. Zij hebben meer klanten, meer omzet en meer winst. Jij kunt niet om ze heen – en de rest van de wereld ook niet, omdat ze zo zichtbaar zijn. Nu wil jij ook wel zichtbaar zijn op social media, maar je hebt er weinig tijd voor. Misschien heb je er helemaal geen zin in of weet je niet wat je nou telkens moet plaatsen op social media. Het liefst doe je waar je goed in bent: je vak. Door je sociale media uit handen te geven heb je hier alle tijd en ruimte voor! Maar wat houdt dan precies social media beheer in?

Social media Kalender

Het opstellen van een contentkalender is het startpunt van je social media beheer. Het is een plan wat voor je gemaakt wordt hoe vaak je gaat posten, op welke dagen en op welke kanalen. Wat de frequentie en inhoud van je post is, hangt af van je doel: vergroten van zichtbaarheid, verspreiden van informatie, verkopen van je product, etc. Als je bijvoorbeeld een product gaat lanceren, kun je dit verwerken in je kalender door volgers warm te maken voor de lancering zelf om het vervolgens wekelijks/dagelijks te noemen.

Posten op social media

Wanneer je dit uitbesteed, hoef je er niet meer naar om te kijken. Posts worden voor de hele maand klaargezet en voor de verschillende kanalen automatisch gepost. Ook kunnen tijdstippen uitgekozen worden waarop de posts de meeste zichtbaarheid krijgen. Ook kan er content gemaakt worden door vormgevers in te schakelen zodat jij niet alles zelf in elkaar hoeft te zetten. Aan de hand van jouw input, speciale dagen en/of acties en dergelijke worden alle social media berichten gemaakt van het visuele tot tekst en eventuele hashtags.

Interactie

Comments en privé berichten vormen een belangrijk speerpunt voor jouw bedrijfsreputatie. Goed social media beheer draait juist om het reageren op hierop. Dit kan je allemaal uit handen geven door in overleg een script te maken. Het is belangrijk om negatieve comments op de juiste manier af te handelen met webcare. Daarnaast is engagement creëren zo’n beetje het belangrijkste doel van het gebruik van social media. Door te reageren op je volgers krijg je die engagement, en zorg je voor een gevoel van community. Social media beheer je door je te begeven in je community.

Resultaat meten

Het is goed om bij te sturen op basis van het resultaat. Welke content doet het goed? Welke afbeeldingen, teksten, tijdstippen slaan aan bij je volgers? Groeit je volgers aantal, blijft het stabiel of verlies je volgers? Door dit te laten meten, kan erop ingespeeld worden en de social media worden geoptimaliseerd.

Social Monsters biedt social media beheer aan. Wil jij even met ons zitten om naar jouw social media te kijken? Leuk! Stuur even een bericht en je hoort van ons.