Verkoop artikelen uit je webshop via bol.com

Isabelle FeterisSocial media blog

Boost je sales door je artikelen via bol.com te verkopen. Bol.com heeft bijna 9 miljoen actieve klanten in Nederland en België en is daarmee het populairste E-commerce platform van Nederland en België. Bol.com biedt jou de mogelijkheid om met hen samen te werken. Via bol.com kun jij producten uit je webshop verkopen via hun platform. Er zijn geen opstartkosten aan verbonden. Ook hoef je geen tijd en geld aan marketing te spenderen. Je betaalt alleen commissie over wat je verkoopt. Twijfel je nog? Je bent niet de enige. Wij zetten de voor en nadelen voor je op een rijtje

Voordeel 1: Het is makkelijk

Vroeger kon je alleen producten op bol.com zetten door  het handmatig plaatsen van producten op het platform. Dit kost je enorm veel tijd. Inmiddels is het niet meer nodig en kun je tijd besparen door middel van API koppelingen. Een API maakt het mogelijk dat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren en gegevens uitwisselen. Om het even in jip en janneke taal uit te leggen: Er is een koppeling tussen jouw webshop en bol.com zodat je niet alles handmatig hoeft in te voeren of te veranderen. Zet je een nieuw product in je webshop? Geen probleem. Deze verandering wordt automatisch doorgevoerd in bol.com Als de koppeling er eenmaal is hoef je er niks meer aan te doen. Wij kunnen je helpen deze koppeling te maken zodat je direct aan de slag kan.

Voordeel 2: Goede service

Bol.com biedt allerlei handvatten om als verkoper zo goed mogelijk te kunnen verkopen. Wanneer je vragen hebt, kun je ze mailen en krijg je doorgaans dezelfde dag nog antwoord. Ook krijg je feedback in het systeem op je skills zodat jij je als verkoper kunt verbeteren. Klanten kunnen je beoordelen op basis van levering en service waar jij vervolgens op kunt reageren.

Voordeel 3: Je krijgt nieuwe klanten

Misschien denk je dat wanneer je via bol.com verkoopt dit een eenmalige aankoop is. Dat je klanten het enkel vanwege de prijs doen en omdat ze het product op dat moment nodig hadden. Voor de meeste verkopers geldt dit ook omdat ze het niet slim aanpakken. Ze doen niet aan klantenbinding. Wanneer je kiest om de producten zelf op te sturen naar de klanten kun je er een flyer bijdoen met een kortingscode, een verwijzing naar je website of een leuke weggever. Dikke kans dat ze volgende keer direct naar jouw website gaan in plaats van jouw producten via bol.com aan te schaffen.

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen en die hebben wij ook voor je op een rijtje.

Nadeel 1: Goede service

De goede service van bol.com is zowel een voordeel als een nadeel. Ze verwachten ook van jou als leverancier goede service. Dit betekent dat je binnen 2 dagen op een mail van een klant moet hebben gereageerd – en dit zijn niet altijd de meest positieve mails om te lezen en te beantwoorden. Dit kunnen wij voor je uit handen nemen zodat jij je kunt focussen op belangrijkere zaken. Er zijn namelijk consequenties voor het niet leveren van goede service. Teveel retourzendingen, annuleringen aan de kant van de koper of een te laag beoordelingscijfer kunnen ertoe leiden dat je statistieken onder de servicenorm liggen die Bol.com voorschrijft – of dat ze besluiten de samenwerking met je te beëindigen.

In onze optiek wegen de voordelen zeker op tegen de nadelen en zouden je aanraden om te beginnen met verkopen via bol.com. Weet je niet goed hoe je moet beginnen? We helpen je graag. Neem even contact met ons op!