Tiktok voor bedrijven. Maak jij er al gebruik van?

Inge DetmarSocial media blog

TikTok voor bedrijven

Misschien wel het populairste social platform op dit moment: TikTok! In 2019 werd dit platform gezien als een trend op het gebied van social media. Nu in 2020 staat TikTok in de AppStore op plek 2 als meest populaire app onder gebruikers. Mede door het Coronavirus en het gevolg van verplicht veel thuis zitten wordt de app veel meer gebruikt. TikTok is voornamelijk bekend bij jonge gebruikers, maar steeds meer oudere sluiten ook aan. Ondanks de toename in gebruikers zitten er nog heel weinig Nederlandse bedrijven op TikTok. Komt dit omdat er geen specifieke features zijn voor bedrijven of omdat er te weinig informatie bekend is? In deze blog laten wij zien waar de kansen voor bedrijven liggen op Tiktok. En hoe jij TikTok kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Wat is TikTok?

Als eerste is het belangrijk dat jij weet wat TikTok is, voordat je ermee aan de slag gaat. TikTok is een platform waarop filmpjes geplaatst worden van 15 tot 60 seconden. Deze filmpjes worden ondersteund door muziek. Ook is het mogelijk om tekst, filters en animaties in je filmpje te verwerken. De geplaatste filmpjes kunnen vervolgens bekeken, geliked en gedeeld worden door andere gebruikers. Op TikTok worden voornamelijk grappige filmpjes geplaatst, maar ook filmpjes van iemand zijn skills, tips of product filmpjes zijn te vinden op TikTok.

TikTok voor bedrijven

Al eerder werd benoemd dat TikTok geen aparte features voor bedrijven heeft. Dit betekend niet dat je TikTok daarom zakelijk niet kan gebruiken. Juist omdat er op dit moment nog niet veel bedrijven aanwezig zijn op TikTok, kan jij je als bedrijf onderscheiden. Hieronder geven wij een paar tips om TikTok optimaal te gebruiken voor jouw bedrijf.

1. Hashtags gebruiken

Net als op veel andere social media kanalen is het gebruiken van hashtags erg belangrijk. Op Tiktok vergroten hashtags je bereik enorm. Op TikTok heb je niet veel ruimte voor een uitgebreide tekst, daarom is het gemiddelde aantal hashtags bij een post 2 tot 6.

2. Voeg tekst toe aan je filmpje ondertiteling

Filmpjes op TikTok worden vooral ondersteund door muziek. Toch kan je er niet vanuit gaan dat iedereen zijn geluid aan heeft staan. Daarom is het van belang om tekst in je filmpje te verwerken. Op deze manier kan je gebruik maken van ondertiteling. Het is mogelijk om binnen TikTok tekst in je filmpjes te zetten.

3. Een Pro-account

Wanneer je een account aanmaakt op TikTok krijg je een standaardaccount. Voor jouw bedrijf is het handig om over te stappen naar een Pro-account. Met een Pro-account krijg je toegang tot statistieken, dit is te vergelijken met Instagram statistieken. Een Pro-account aanmaken is gratis.

4. Koppel je Instagram aan TikTok

Het is nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen aan TikTok. Deze kun je alleen type in je biografie, maar dit wordt geen link die je kan aanklikken. Wel is het mogelijk om je Instagram profiel te koppelen aan TikTok. Wanneer dit gedaan is krijg je een snelkoppeling naar je Instagram account.

5. Populaire challenges

TikTok bestaat alleen uit filmpjes, maar er zijn specifieke filmpjes aanwezig. Deze filmpjes zie je vaak op je feed verschijnen en worden TikTok challenges genoemd. Challenges zijn een belangrijk onderdeel van TikTok. Met een bepaalde hashtag onder je filmpje toon je een challenge aan. Andere gebruikers kunnen vervolgens een gelijke video maken en dezelfde hashtag eronder zetten. Als veel mensen dit doen ontstaat er een TikTok challenge die iedereen kent. Super leuk om als bedrijf in te spelen op deze challenges en via deze manier meer awareness te creeren.

Naast het plaatsen van eigen content op TikTok is het ook mogelijk om te adverteren. Wil jij meer weten over de mogelijkheden van adverteren op TikTok, lees dan deze blog.