Tiktok adverteren voor meer bereik

Michiel UmmelsSocial media blog

Tiktok

Tiktok is een populaire app (vooral) onder  jongeren. Het is een social media app waarmee korte muziek video’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. De video’s zijn drie tot vijftien seconden lang. Ook kunnen er video’s in loops van maximaal 60 seconden worden gemaakt. 80 procent van de gebruikers is tussen de 6 en 24 jaar. Is Tiktok adverteren wat voor jou? Lees snel verder.

Waarom op Tiktok adverteren?

Met (vorig jaar) één miljoen gebruikers in Nederland is het een mijnenveld aan bereik. Zonde om dat te laten liggen. Zeker als jouw doelgroep hiertussen zit. Je kan bijv. door middel van een korte video, jouw boodschap overbrengen. Maar hoe werkt dat?

Hoe adverteer je op Tiktok?

Er zijn verschillende manieren om op Tiktok te adverteren.

Brand take-over

Zodra de app-gebruiker de app opent, verschijnt deze advertentie. Het is het beginscherm van Tiktok. Door deze manier van Tiktok adverteren zullen heel veel gebruikers deze zien. De afbeelding wordt kort in zich gebracht. Hier moet je op letten dat de boodschap duidelijk is en niet te moeilijk te vinden is.

Hashtag challenge 

Door een challenge te beginnen kan je gebruikers aansporen om jouw product/ dienst te adverteren: ideaal! Verzin een challenge en krijg naamsbekendheid door mensen die jouw challenge uitvoeren. De volgers van die personen krijgen hun video’s te zien en zullen misschien ook deelnemen aan jouw challenge.

Lens of effect

Deze kun je toepassen tijdens of na het filmen. Lenzen zijn gezichtsfilters. Deze kan je voor je gaat opnemen instellen. (Leuke update: er zijn nu ook lenzen voor dieren) Effecten kan je tijdens én na het filmen instellen. Hierdoor kan je op de juiste timing het juiste effect toepassen.

Influencer

Een bekende Tiktokker gebruiken voor het adverteren van jouw product/ dienst. Het inzetten van influencers is vaak effectief. Ook hierbij moet je kijken of je targets wel passen bij de doelgroep van je bekende Tiktokker. Hoe de video eruit ziet moet ook passen bij de doelgroep. Wil je dat de influencer het product omhoog houdt en erover praat, moet je kijken of dat wel bij de doelgroep past. Het hele idee van Tiktok is dat je creatief kan zijn. Bovendien zal de influencer hier ook niet mee akkoord gaan. Die wilt natuurlijk geen volgers kwijtraken door een saaie advertentie.

Mijn bedrijf op Tiktok?

Je moet goed nadenken of jouw bedrijf en wat je biedt op Tiktok past. Dan moet je over een aantal dingen goed nadenken.

Je target: Aan wie wil jij je product of dienst verkopen? Is het een stay-at-home moeder met kinderen, dan zou ik verder zoeken. Is het een 15-jarige die nieuwe dingen uit probeert? Dan zou Tiktok nog wel eens interessant zijn. De doelgroep van Tiktok is best wel jong, pas je product daar ook op aan.

Je product/ dienst: Zoek creatieve manieren om bijvoorbeeld je product te promoten. Een video van 15 seconden waarin iemand in de camera kijkt en vertelt wat het product is wordt niet gewaardeerd op Tiktok. Het platform staat erom bekend dat er creatieve video’s op worden gepost. Pas je daarop aan. Creativiteit wordt gewaardeerd!

Natuurlijk kan je als bedrijf ook een eigen Tiktok account aanmaken. Je begint dan wel bij 0 volgers. Door middel van Hashtags en meegaan met de trends kom je wel aan de volgers!

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met adverteren? Stuur ons een bericht en ontvang een gratis social media scan!