Social media trends in 2020 voor jou

Michiel UmmelsInstagram, Social media blog

social media trends

Ken je MSN Messenger nog? Dit is het eerste social media platform wat in 1999 op de markt kwam en mega populair was. Ondertussen al meer dan 20 jaar geleden! Tegenwoordig is MSN chatten vervangen door Skype, Facebook Messenger, WhatsApp en vooral onder jongeren ook door Snapchat. Hyves is een social medium wat in 2004 is opgestart en ook erg populair werd onder jongeren en volwassenen. Zowel MSN Messenger als Hyves is gestopt in 2013, omdat het steeds minder populair werd. Maar welke social media trends kunnen we anno 2020 verwachten?

Social media trends uit 2019

Voordat we de trends van 2020 op een rij zetten, hebben we een kleine samenvatting van de social media trends uit 2019 voor je. Welke trends zijn jou opgevallen?

  • TikTok: de video-app werd ontzettend populair om verschillende redenen en behaalde hierdoor wereldwijd 1,5 miljard downloads. De Instagram Music Feature is ook populair en hoopt hiermee een soortgelijke TikTok ervaring te bieden.
  • Algoritme: de manier van welke gebruikers en berichten je in je tijdlijn ziet, is aangepast. Doordat Instagram onthoudt met wie of welke pagina jij veel interactie hebt, komt dit vaker naar boven op je tijdlijn. Zo worden de meest relevante berichten voor jou als eerste getoond.
  • Branding: Het zal je misschien niet verbazen, maar Facebook is het eerste social media platform die in 2005 (!) begon met adverteren. Als jij bekend wil worden met je bedrijf, zal adverteren de key zijn om bereik te creëren.

#1 Instagram verwijdert likes

2020 is het jaar met een grote verandering voor Instagram. Het platform dreigt al een tijd om de likes in de tijdlijn te verwijderen. Bij sommigen is dit al gebeurd. De reden hierachter is dat vooral jongeren (te) veel druk voelen om goed te ‘presteren’ op social media. Wat angststoornissen en depressies vergroot. Er ontstaat een onbewuste competitie voor de mooiste foto’s en de meeste likes ontvangen. Instagram hoopt dat door deze verandering haar gebruikers nu meer content gaan plaatsen die zijzelf leuk vinden, dan content waarvan zij denken dat het leuk wordt gevonden.

#2 Lokale retargeting groeit

Dit is een social media trend die vorig jaar al meer werd ingezet, maar dit jaar nog meer toegepast zal worden. Op basis van het accepteren van cookies en het instellen van locatievoorzieningen, komen websites en apps erachter in welke omgeving iemand is. Vooral bedrijven als kledingwinkels en eettentjes kunnen hier op inspelen om men naar winkels te trekken met de Facebooktool store locator.

#3 Social commerce

Als je Instagram verkenner opent, zie je bovenaan verschillende categorieën die je kunt selecteren. Je hebt keuze uit bijvoorbeeld eten, auto’s, dieren, etc. Ook kun je kiezen uit de categorieën IGTV en Winkelen. Deze winkel categorie is de nieuwe en simpele manier om online te shoppen zonder te surfen op internet. Je ziet hier realistische foto’s met product tagging. Hierdoor word je sneller overgehaald om een aankoop te doen in tegenstelling tot de geposeerde modellenfoto’s op webshops.

#4 Videocontent is de populairste social media trend

Tegenwoordig leggen we steeds meer momenten vast en delen we dit via WhatsApp of andere social media. Hoe we een paar jaar geleden veel foto’s naar elkaar verzonden, maken we nu vaker video’s om te delen. Hierbij hebben ook steeds meer mensen een koptelefoon op of hun geluid aan terwijl zij op social media zitten. Dit is dan ook een tip voor jouw content: trek meer aandacht door een kort filmpje van 3 seconde te maken in plaats van stilstaand beeld.

#5 Zakelijk appen met jouw klanten

Steeds meer klanten willen snellere en meer persoonlijke klantenservice. Als oplossing daarvoor komt WhatsApp Business dit jaar op de markt voor kleine ondernemingen om simpel contact op te nemen met klanten. Met deze zakelijke WhatsApp versie kun je automatische berichten sturen, sorteren en snel beantwoorden. Verder kun je belangrijke bedrijfsinformatie vermelden, zoals het adres en de openingstijden. Hiernaast krijg je inzicht in statistieken waar je kunt zien hoeveel berichten zijn afgeleverd en geopend.

Dit is een kort overzicht van de social media trends die we in 2020 kunnen verwachten. Heb jij behoefte aan advies voor jouw social mediapagina’s of social media beheer? Vraag hier onze gratis social scan aan of neem contact met ons op!