Social media trends voor 2019, hier de top 5

Michiel UmmelsLinkedIn, Social media blogLeave a Comment

social media trends 2019

Social media platformen blijven zich elk jaar verder ontwikkelen. Het komt steeds vaker voor dat je weer nieuws hoort over een nieuwe ontwikkeling binnen Facebook of Instagram. Alleen dit jaar als lanceerde Instagram al verschillende nieuwe features, zoals bijvoorbeeld de naamtag. 2018 was een mooi jaar voor de social media platforms. Maar wat schept dit voor 2019? In deze blog zetten wij de belangrijkste 5 social media trends voor 2019 onder elkaar.

Unieke content

Het blijft belangrijk in het social media landschap jezelf als merk of persoon tussen alle andere media te laten opvallen. De social media trends voor 2019 leggen een focus op unieke content en de daarbijbehorende strategie. Hoe ga je te werk in 2019 en hoe zorg je ervoor dat je tussen de verschillende berichten opvalt. Bij deze trend wordt het belangrijk vanuit één gedachte te werken. Deze werkwijze kan je op de verschillende kanalen uitvoeren om zo één goede contentstrategie te ontwikkelen.

Ephemeral content

Snapchat, Facebook, Instagram en wellicht ook LinkedIn in de toekomst maken gebruik van Ephemeral content. Ephemeral beter bekend als tijdelijke content verwijderd zichzelf na een bepaalde tijdsperiode. Zoals stories op Snapchat die maar voor 24 uur online blijven staan maken steeds meer social media platforms gebruik van deze content. Deze manier van het delen van content groeit en zal zich verder door blijven ontwikkelen in 2019.

Social media trends leggen focus op de generatie Z

De generaties schuiven van tijd tot tijd op. Zo ook nu met de generatie Z. De generatie Z vertegenwoordigd mensen die zijn geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is als het ware opgegroeid met de mobiele telefoon en voor hun is social media meer een gewoonte dan voorafgaande generaties. Uit verschillende rapporten over het jaar heen is ook gebleken dat deze generatie een verschuiving veroorzaakt op de social media platforms. Zo daalt het gebruik van Facebook onder de generatie Z maar stijgt het gebruik van Instagram weer onder deze generatie. Deze social media trend is voor vele bedrijven belangrijk om in 2019 meer waarde te halen uit deze generatie. Voor veel bedrijven zal dit ook een verandering in de contentstrategie vormen. Zo zal er aansluitende content moeten worden toegepast, zoals ephemeral content en unieke content, om aan te sluiten bij de gebruikswijze van social media van generatie Z.

Nepheid

Het is gebruikers van social media steeds vaker opgevallen. Het nepnieuws, nepvolgers en neplikes. De social media platformen zijn van plan de boel op te schonen en de hoeveelheid neonieuws, neovolgers en neplikes te verminderen. Het doel is om meer relevante content terug te brengen op de tijdlijn van de gebruiker. Deze social media trends zullen in 2019 zorgen voor een verandering in de werkwijze van bedrijven. In 2019 zal meer authenticiteit bij jouw social media profiel het nieuwe uitgangspunt moeten zijn.

Adverteren

Voor bedrijven die graag op social media platforms adverteren zal in 2019 meer focus op de doelgroep gevraagd worden. Het wordt lastiger om de doelgroep te bereiken en hierdoor zal de content die gepromoot wordt steeds belangrijker worden. De content moet aansluiten en zorgen voor interactie. Maar doordat de concurrentie zo hoog is wordt het steeds lastiger om uit te blinken tussen de massamedia. Organisch bereik is enorm gedaald de afgelopen jaren. Voor bedrijven is het verstandig niet te veel op het organische bereik te vertrouwen, maar zich vooral te focussen op het creëren van goede campagnes.

2019 ziet er nu al uit als een jaar vol kansen en nieuwe ontwikkelingen. De social media trends zullen veel aandacht vereisen van bedrijven om goed te blijven presteren op social media. Heb jij ook een bedrijf en wil je van 2019 een top jaar maken? Neem dan contact met ons op en samen zorgen we voor een succesvol 2019.

Geef een reactie