Social media influencers: de 5 trends voor 2020

Michiel UmmelsSocial media blog

social media influencers trend 2020

Een bekend persoon met veel volgers op social media kanalen die jouw producten of diensten promoot. Deze personen noemen we social media influencers. Al een tijdje wordt deze manier van marketing ingezet door verschillende bedrijven, met voornaamste reden dat influencers een fantastische manier zijn om jouw merk onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Deze tak van marketing is nog altijd niet uit ontwikkeld. Voor het komende jaar zijn de volgende vijf nieuwe trends te verwachten:

Van mega naar micro influencers

Het eerste moment dat social media influencers werd ingezet door bedrijven, waren dit voornamelijk influencers of beroemdheden met veel volgers. Dit zijn de mega-influencers. Deze personen hebben 100K+ volgers en zijn heel bekend in relevante branches. Toch zijn deze mega-influencers niet zo invloedrijk als het lijkt. Accounts van deze personen bestaan vaak uit een groot aantal nep wat ervoor zorgt dat hun engagement niet hoog is. Dit is de reden voor bedrijven om de kiezen voor micro-influencers. Zij hebben 10K-50K volgers en scoren hoger op engagement dan mega-influencers. Een ander voordeel is dat micro-influencers budgetvriendelijker zijn.

Verschuiving van Instagram naar TikTok?

Tot op heden is Instagram het favoriete platform voor social media influencers. Dit komt vooral omdat de interactie en betrokkenheid op dit platform erg hoog ligt. Een belangrijke concurrent van Instagram is TikTok: een social media app waarop korte muziek video’s gemaakt en gedeeld worden. TikTok is voornamelijk populair bij de generatie Z: hier vallen jongeren onder de 25 jaar onder. De recente groei van TikTok, wereldwijd meer dan 1 miljard downloads binnen 2 jaar, maakt het super interessant om social media influencers op dit platform in te zetten voor jouw bedrijf. De toekomst moet laten zien of TikTok in 2020 verder blijft groeien of dat Instagram inspeelt op TikTok. Naast het inzetten van social media influencers op TikTok is het ook mogelijk om te adverteren binnen TikTok.

Samenwerkingsvorm

Tegenwoordig is te zien dat steeds meer influencers een langere samenwerking aan gaan met een bedrijf en via deze manier een ambassadeur worden van het bedrijf. Een langdurige samenwerking brengt voordelen met zich mee. Op deze manier kan er een betere verbinding gemaakt worden met fans en is er meer tijd en ruimte om te informeren en een verhaal te vertellen over het product, dienst of bedrijf. Een goed succesvol voorbeeld van deze samenwerkingsvorm is Chantal Janzen met HEMA.

Meer video content

Inspelen op je publiek, dat is erg belangrijk bij social media kanalen. 6 op de 10 mensen kijkt liever naar video dan foto content. Ook behaalt video content 135 % meer bereik dan foto’s. Dat influencers in 2020 meer video inhoud gaan maken lijkt een logische stap, want dit is nou eenmaal waar het publiek om vraag en goed op reageert. Voor lange video content zijn de platforms YouTube, Instagram IGTV en Facebook live relevant om te gebruiken bij social media influencers. Als het gaat om content met korte video’s zijn de kanalen Snapchat, TikTok en Instagram interessant om te gebruiken.

Likes worden minder belangrijk

Er is te zien dat interactie voor bedrijven veel waardevoller blijkt te zijn dan alleen een like. Voor bedrijven is het aantal likes geen goede meting van de ROI van social media, het gaat hierbij juist om de totale engagement. Kort gezegd: likes worden minder belangrijk. Voor social media influencers draait het ook niet meer alleen om de likes. Algoritmes van social media in 2020 kijken ook meer naar het totale engagement.