Social media gebruik onder de Nederlanders stijgt

Michiel UmmelsSocial media blog

social media gebruik

Het onderzoeksbureau Newcom heeft zaterdag haar tiende Nationale Social Media onderzoek gehouden. Wel 7.000 Nederlandse respondenten van 15 jaar en ouder deden mee via een online vragenlijst over social media gebruik. Zij gaven antwoord op de volgende vragen:

  • Welke social media platformen worden gebruikt?
  • Hoeveel maken er in totaal gebruik van per platform?
  • Wat is het gemiddelde van het aantal dagelijkse minuten op social media?
  • Is het social media gebruik gedaald door nepnieuws en privacyschending?
  • Hoeveel dagelijkse gebruikers zijn er?
  • Wat zijn de social mediatrends?

De groei in het gebruik

Het social media gebruik onder ons Nederlanders groeit overall. WhatsApp heeft al jaren een stabiele groei in elke leeftijdsgroep. De twee platformen die het afgelopen jaar opmerkelijk zijn gegroeid, zijn Instagram en YouTube. Voorheen gebruikte men YouTube vooral voor het luisteren en bekijken van muziekvideo’s. Tegenwoordig staat YouTube centraal voor entertainment en het zoeken naar oplossingen. Ontelbare influencers die vloggen over mode of hun dagelijkse leven is populair. Ook samenvattingen of korte fragmenten van tv-uitzendingen zijn vaak bekeken. Maar zelfs als iemand een fietsband wil vervangen of Facebook businesspartner wil toevoegen, gaan zij simpelweg naar YouTube. Video content is namelijk dé social media trend in 2020.
De groei van Instagram gebruik is met 14% gestegen naar 5,6 miljoen gebruikers. Het Social Media onderzoek van 2019 telde nog maar 4,9 miljoen gebruikers. Ook is het dagelijkse gebruik gegroeid. Wellicht zal je ervan schrikken, maar zo’n 3,4 miljoen Nederlanders zitten dagelijks te scrollen door hun Instagram feed.

Anderhalf uur per dag op social media?!

In het Social Media onderzoek 2020 is het aantal minuten van social media voor het eerst gemeten. ‘Hoeveel tijd besteedt u per dag aan het gebruik van social media?’. Het antwoord op deze vraag was een gemiddelde van 98 minuten. Zo stelde Newcom gelijk de vraag wat het belangrijkste social mediaplatform onder Nederlanders is? WhatsApp stond bovenaan en daaronder stond Facebook. Het gebruik van Facebook is weer aan het groeien, maar niet bij jongeren! De 15- tot 19-jarigen brengen meer tijd door op Instagram en Snapchat.
En hoe zit het met TikTok? Momenteel heeft dit social mediaplatform 700.000 gebruikers van 15 jaar en ouder in Nederland. De doelgroep van 6 tot 14 jaar is niet getest, maar ook hiervan zijn wel 425.000 TikTok gebruikers! TikTok wordt, op dit moment, het meest gebruikt door meisje tussen de 9 en 14 jaar oud.

Onderzoeksbureau Newcom Nationaal Social Media onderzoek

Ga naar www.newcom.nl voor de totale rapportage aan de hand van tabellen en grafieken.

Heb jij behoefte aan advies of social media beheer? Vraag het ons. Wil je een gratis social media scan aanvragen? Wij maken deze met veel plezier voor jou.