Social media: 5 meest gemaakte fouten

Anouk de WitInstagram, Social media blog

fouten-social

Het beheren van een social media kanaal wordt vaak onderschat. Vaak gaan de eigenaren van kleine bedrijven de mist in en zien de risico’s er niet van in. Hier zullen wij de 5 meest gemaakte fouten bespreken. Dan weet jij in ieder geval waar je op moet letten! Wat ondernemers fout doen op hun social media is…

1. Werken zonder social media strategie

Strategie is belangrijk. Je moet een duidelijke visie en missie hebben om aan de slag te gaan. Hoe ga jij het aanpakken om de doelstellingen van jouw organisatie te behalen? Het is belangrijk om te weten welke successen je wil behalen, wat je hiervoor nodig hebt en hoe je van start gaat. Door te brainstormen over strategische keuzes en of deze bij je organisatie passen, zal je organisatie authentieker en sterker zijn wanneer je dit niet zou doen. Wil je een sterke strategie? Denk dan aan ondersteunend en resultaatgericht leiderschap, het durven nemen van risico’s, het hebben van doorzettingsvermogen etc. Lees hier inspirerende quotes over strategie.

2. Niet omkijken naar hun betrokkenheidsscore

Ben jij je bewust van jouw betrokkenheidsscore op social media? Het levert geen succes op als je 10.000+ volgers hebt en 250 likes per post krijgt. Dit betekent dat ze niet voldoende betrokken zijn. Onderzoek hiervoor welke doelgroep bij jouw organisatie/product/merk past. Ontdek wat hun interesses zijn, waar ze zich bevinden op social media, wie hun inspireert en wat zij willen zien/lezen. Als je dit op een rijtje hebt, is het makkelijker om jouw doelgroep te vinden en hen aan te spreken. Benieuwd wat jouw betrokkenheidsscore is? Reken het uit met de volgende formule! Neem bijvoorbeeld de posts van augustus. Hoeveel interacties heb je toen gehad? (likes, reacties, shares) Doe dit gedeeld door het aantal geplaatste post in augustus.

(Interacties : aantal posts) : X aantal volgers × 100% = … %

De ideale score voor Instagram is 20. Dit is wat hoog. 15% is ook al een hele prestatie. Ben jij tevreden met jouw score?

3. Te moeilijk denken over social media

Vele organisaties willen op elk social media kanaal er tussenuit springen. Het is nu eenmaal onmogelijk om succesvol te zijn op Facebook én Instagram én LinkedIn én Twitter en ga zo maar door. Houd het simpel en besteed veel tijd aan het kanaal waar jij denkt dat je het meeste succes kan boeken, omdat je doelgroep zich daar bevindt. Besteed gewoon iets minder tijd aan de overige kanalen. Dit is namelijk zonde van je tijd.

4. De concurrentie negeren

Concurrentie is overal en heeft iedereen. Houd hen dus in de gaten. Neem regelmatig een kijkje op de website en let erop of zij bijvoorbeeld nieuwe diensten/producten aanbieden of dat hun prijzen stijgen/dalen. Naast dat je kijkt naar je concurrenten, moet je ook naar jouw organisatie kijken en ontdekken hoe jij je hier kan onderscheiden. Gelukkig zijn hier meerdere manieren voor. Denk na over de tone-of-voice van jouw organisatie, maak je logo opvallend of zorg voor een unieke website. Hiernaast kan je ervoor zorgen dat je transparanter bent dan je concurrenten. Klanten willen zien steeds vaker zien hoe het er aan toe gaat ‘achter de schermen’.

5. Niet van hun fouten leren

Voordat je jezelf kan verbeteren, moet je leren van jezelf. Dit doe je door genoeg te reflecteren, evalueren en kritisch naar jezelf te durven kijken. Neem hiervoor de tijd met je collega’s. Wees eerlijk naar elkaar toe en geef jezelf de ruimte om te groeien. Onderstaande onderdelen zijn richtlijnen voor een evaluatie:

  • Hoe ging het proces? Wat ging er goed en wat kon er beter? Hoe ga je dit de volgende keer anders doen?
  • Wat zijn de resultaten? Zijn jullie tevreden? Is het je doel bereikt? Heb je de doelgroep voldoende bereikt?
  • Hoe was de samenwerking met collega’s/externe partijen? Was er voldoende kennis en ervaring aanwezig?

Tip! Focus je op de successen, hier leert men meer van dan misslagen.

Voldoende informatie gekregen? Heb je problemen of vragen over jouw social media kanaal? Vraag het aan ons en wij helpen je verder.