De (advertentie)strategie voor Pinterest

Hugo ZuiderbaanPinterest, Social media blog

Pinterest strategie

Ben jij op zoek naar promotie voor jouw bedrijf, het werven van klanten en traffic voor jouw website? Neem dan zeker een kijkje op Pinterest. Op dit platform zitten namelijk inmiddels 3,5 miljoen Nederlanders. Maar wat kan je precies op dit sociaal medium? En wat kun je ermee bereiken voor jouw bedrijf?

The power of Pinterest

Pinterest maakt het mogelijk om op een gratis, ofwel organische manier het verkeer naar jouw website te laten groeien. Dit heeft vooral te maken met de klik op een pin (een post) die kan leiden tot een bezoeker op jouw website. Als je een landingspagina met een concreet doel aanmaakt, kan dit leiden tot een nieuwe klant of een nieuwe inschrijving voor je nieuwsbrief. De doelgroep van Pinterest is sneller bereid een aankoop te willen doen of een dienst aan te vragen als dit overeenkomt met hun zoekopdracht, omdat zij op zoek zijn naar inspiratie.

Pinterest: de nieuwe marketingtool?

Dit platform lijkt meer op Google dan op een sociaal medium en daarom kun jij er gebruik van maken om Pinterest in te zetten als marketingtool. Hierdoor kan jij gevonden worden door nieuwe/potentiële/huidige klanten. Dit doe je door gebruik te maken van SEO: voer een trefwoord rondom jouw merk/product in de zoekbalk en er verschijnen suggesties die overeenkomen of relevant zijn voor jouw pin.

Adverteren op Pinterest geschikt voor jouw bedrijf

Content op Pinterest heeft een ontzettend lange levensduur. Op Facebook en Instagram wordt je bericht overspoelt na 2-3 dagen. Daarentegen blijven je berichten op Pinterest wel vier maanden leven. Door zoekwoorden en de juiste advertenties te plaatsen kun je op Pinterest voor een lange termijn bezoekers of klanten trekken naar je website. Advertenties zetten jouw content bovenaan in de rij op een geschikte positie.  Wij kunnen deze advertenties voor jou mogelijk maken en jouw content indelen bij de juiste doelgroep.

Van Pinterest gebruiker naar jouw nieuwe klant

In jouw pin of ad beschrijving  kun je in 250 tekens uitgebreid je product of dienst toelichten aan de hand van verschillende trefwoorden. Varieer in de zoekwoorden van de beschrijving, titel én in de titels van je borden. Voeg een link toe aan jouw pin waar de mensen heen worden gestuurd als zij op jouw pin klikken. In Google Analytics zul je zien dat een deel van je verkeer van Pinterest komt.
Let op! Maak jouw website mobielvriendelijk. Het grootste deel van de Pinterest gebruikers zit op de app.

Wat werkt er op dit platform?

Om Pinterest op de juiste manier in te zetten voor jouw bedrijf, kun je rekening houden met onderstaande aspecten:

Populaire topics – De wereldwijd meest populaire topics zijn: sport & gezondheid, inrichting & decoratie, mode & make-up, eten & drinken, reizen en motivatie quotes.
Gebruik tijdloze content – Aangezien je pins gemiddeld 4 maanden zichtbaar blijven, is het het beste om te zorgen voor relevante content op lange termijn.
Speel in op actualiteit – Hoewel dit niet per se tijdloos is, zijn ook feestdagen een populair onderwerp op dit platform. Deze pins zijn vaak maar relevant voor een week, denk aan Kerst en Pasen, maar ook aan Moederdag. Je kan hiervoor speciale borden aanmaken.
Kies de juiste afbeeldingen/video’s – Als jij wilt dat er op jouw pin geklikt wordt, gebruik dan opvallende afbeeldingen van hoge kwaliteit. Als de afbeelding of video opvallend is, maar de kwaliteit tegenvalt, zal men minder snel actie ondernemen.

Statistieken bekijken van jouw doelgroep

Wanneer je een normaal Pinterest profiel hebt, kun je deze omzetten naar een zakelijk profiel. Zo zijn statistieken van je pins beschikbaar en krijg je inzicht in populaire pins en de acties die de gebruikers uitvoeren rondom jouw profiel.

Een greep uit onze resultaten uit Pinterest:

  • 10% van het webverkeer organisch door Pinterest binnengehaald bij een van onze klanten;
  • De gemiddelde klikprijs van onze campagnes is minder dan € 0,25.

Ben je geïnteresseerd geworden in het zakelijk inzetten Pinterest of adverteren op dit medium? Neem contact met ons op en laat het ons weten.