Adverteren op Pinterest: waar wacht je nog op?

Michiel UmmelsPinterest, Social media blog

Adverteren op Pinterest

Pinterest is het social media platform waar foto’s en tegenwoordig ook korte video’s worden gedeeld waar je inspiratie uit kunt halen. Bij dit platform gaat het vooral om trends en creativiteit. Je kan personen volgen of ook alleen borden (categorieën) die je interessant vindt. De populairste borden zijn: interieur, recepten, mode, kapsels, decoraties en trouwjurken. Deze borden kun je via je profiel zien en makkelijk later bekijken, zoals alle voorbereidingen voor het kerstdiner. Nu is het sinds april 2019 mogelijk om te adverteren op Pinterest en daar kun je simpel en snel gebruik van maken.

Wie gebruikt Pinterest?

Pinterest heeft 3,5 miljoen gebruikers in Nederland. In 2018 waren dit er nog 3 miljoen. Dit betekent dat ook dit social media platform populairder wordt. Het grootste deel van de gebruikers zijn vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Als jij gaat adverteren, wil je natuurlijk het liefst dat je bereik zo groot mogelijk is. Gelukkig is dat redelijk simpel op Pinterest. Doordat je verschillende borden kunt aanmaken, kun je onderwerpen kiezen wat jouw doelgroep leuk vindt. Als jij outdoor sportkleding verkoopt, kun je een bord aanmaken met bekende sporters of mooie omgevingen waar je outdoor sportkleding bij kan gebruiken. Hier zijn voorbeelden van de borden van HEMA en die van KLM.

Waarom zou je adverteren op Pinterest?

Advertenties plaatsen op Pinterest wordt nog niet voldoende benut dan zou kunnen. Het platform is ideaal als jij jouw merk wil verkopen, omdat het nog niet mega populair is onder adverteerders en je dus sneller zal opvallen. Het voordeel voor bedrijven is dat je in de zoekbalk kan zoeken naar trefwoorden. Als jij de juiste trefwoorden inzet, komt op deze manier jouw bord of foto naar voren. Per bord of foto kun jij een link koppelen, bijvoorbeeld naar jouw website of product. Zorg ervoor dat jouw bord/foto’s opvallend en aantrekkelijk zijn, om op deze manier veel traffic naar je website te genereren. Verder is dit platform gunstig, omdat het verschillende doelgroepen kan selecteren, een bestedingslimiet heeft én het platform steeds populairder wordt, dus meer kansen biedt. Ook hebben berichten op Pinterest een veel langere levensduur dan berichten op andere social media platforms. Bij Facebook is dit zo’n 3,5 uur, terwijl het bij Pinterest na 3 maanden nog steeds levendig kan zijn.

Doelgroepen en de soorten advertenties

Wanneer je een advertentie start, kun je verschillende doelgroepen maken. Je kunt een specifieke doelgroep samenstellen door te filteren op geslacht, leeftijd, locatie, taal, interesses en veel gezochte trefwoorden. Ook kun je ervoor kiezen om in contact te komen met mensen van je klantenlijst, websitebezoekers of bestaande Pinterest-doelgroepen.

Vervolgens kun je kiezen uit drie soorten advertenties: een foto-advertentie, een video-advertentie of een carrousel-advertentie. De laatste advertentievorm wordt vaak gebruikt als je meer wilt inzoomen op een product.

De kosten van adverteren op Pinterest

De kosten van het adverteren hangt af van je doelgroep, de advertentievorm en je budget. Wanneer je kiest voor Cost Per Click betaal je minstens €0,50. Het gemiddelde bedrag is €0,90 per klik. Wanneer je kiest voor Cost Per Mille betaal je gemiddeld tussen de €3 en €4,50 per 1000 vertoningen van je advertentie. Een video-advertentie is duurder dan een foto- of carrousel-advertentie. Een voordeel van adverteren op Pinterest is dat je een bestedingslimiet per dag en per week kan instellen. Op deze manier betaal je niet meer dan je zou willen.

Hulp nodig met jouw Pinterest advertentie? Hier lees je alles over hoe wij er een succes van maken. Heb je andere vragen? Neem gerust contact met ons op.