De invloed van online media op jouw offline wereld

Michiel UmmelsSocial media blog

offline media

Traditionele media, zoals kranten en tijdschriften worden steeds minder benut. Als je om je heen kijkt terwijl je in de trein zit, zie je vooral mensen met een smartphone in hun handen. Omdat er steeds meer online marketing wordt ingezet lijkt de offline media minder relevant. Toch maken we hier vaker gebruik van dan je denkt. De afgelopen jaar kreeg de offline en online media steeds meer met elkaar te maken. Waar dit allemaal mee te maken heeft, lees je hier.

De essentie van de verbinding tussen de media

Die oneindige cookies die je moet accepteren op internet voor een verbeterde website. Misschien vind je het irritant, máár het heeft zo ook zijn voordelen. Dankzij deze cookies ontvangt de website jouw data en worden deze opslagen. Door de cookies blijf jij met je account ingelogd zodat je de volgende keer simpel kan verdergaan met je activiteiten. Verder onthoudt de website welke acties jij hebt uitgevoerd of welke aankoop jij hebt gedaan. Hierdoor krijg je persoonlijke, relevante aanbiedingen bijvoorbeeld via de mail, zodat jij makkelijker getriggerd wordt een aankoop te doen. Maar wat nou als dit gecombineerd wordt met de offline media?

Wanneer jij een broek hebt gekocht op de website van Jack & Jones, zou jij een melding op je telefoon kunnen ontvangen als je dichtbij een Jack & Jones winkel bent met de boodschap: “Kom langs bij de G-Star winkel, locatie Amsterdam en ontvang nu 20% korting op vele broeken.”. Deze meldingen worden via Bluetooth-zenders gestuurd, waar jij wellicht toestemming voor hebt gegeven door de cookies te accepteren.
Ook kan dit andersom werken. Een restaurant opent binnenkort een nieuwe vestiging in Arnhem. Stel dat jij een flyer op straat krijgt met de actie “1+1 gratis als je vandaag bestelt op de website!”. Zal waarschijnlijk effect hebben!

Invloed op je offline media

Offline is natuurlijk een heel ander verhaal en heeft niks te maken met opgeslagen datagegevens en cookies. Toch komt het meer overeen dan je denkt. De online datagegevens worden namelijk gestuurd naar jouw offline wereld. Als jij beschikt over een bonuskaart van de Albert Heijn, komt het je vast bekend voor. Deze bonuskaart houdt namelijk jouw gegevens en dus aankopen bij. Zo weet de winkel wat jij vaak koopt en houdt hier rekening mee. Als jij om de 2 weken wc-papier koopt, zou je een melding of een e-mail kunnen krijgen met de herinnering: “Heb je nog genoeg wc-papier in huis of is het bijna op?”. Dit zorgt voor meer koopgemak en ook een beetje betrokkenheid. Ook ontvang je onder andere via de bonuskaart van Albert Heijn persoonlijke aanbiedingen met kortingen of krijg je een melding als er een nieuwe variant is van producten/merken die je met regelmaat koopt.

Ondanks bovenstaande verbintenissen dat de online media effect heeft op je offline media is dit natuurlijk niet altijd het geval. Door de datagegevens op online media beschikken zij over veel meer informatie van jou. Een winkel in de stad heeft dat niet en heeft geen idee wie jij bent, wat je wil kopen en of je nieuw bent. Terwijl je bij een webshop in je winkelwagen verschillende suggesties krijgt wat je ook leuk zou vinden, heeft de ‘offline winkel’ daar geen tijd voor en ben je alweer de deur uit voordat ze met een suggestie kunnen komen.

Je bent vast bekend met Thuisbezorgd, maar heb je ook weleens gehoord van de webshop die het mogelijk maakt om kaas te laten bezorgen van jouw favoriete boer van platteland? De firma kaas maakt dit mogelijk. Kies je kaas of je boer en bestel! Dit merk stuurt je via offline media naar online om jou gemakzucht en iets unieks te bezorgen.

Social Monsters

Hoewel sommige mensen de cookies beschouwen als privacyschending, zien de anderen het als koopgemak. Het zal hoogstwaarschijnlijk steeds positiever ervaren worden de komende jaren door de consument. Heb je nog vragen over dit onderwerp of heb je hulp nodig met je adverteren of je social media strategie? Neem contact met ons op.