Nieuw: WhatsAppen via Facebook advertenties

Michiel UmmelsFacebook, Social media blog

facebook-whatsapp

Facebook heeft een nieuwe mogelijkheid: Facebook advertenties koppelen aan WhatsApp. Lees hier wat dit betekent voor jou als bedrijf of als klant.

Blijven jouw gegevens door de Facebook advertenties nog privé?

Het maakt niet uit of je wel of geen Facebookprofiel hebt, de advertenties blijven gekoppeld. Wel geldt dat je de Facebook advertenties niet zal zien als je geen Facebook hebt.  Wanneer je wel Facebook hebt en een advertentie voorbij ziet komen van een merk of bedrijf dat jij interessant vindt en vraag naar hebt, zijn er verschillende stappen die je kunt ondernemen. De website bezoeken en onderzoek doen, reacties bij het Facebookbericht lezen waar hopelijk een interessant antwoord voor je staat óf even simpel een appje sturen waar je persoonlijk en waarschijnlijk snel antwoord op krijgt. Dit doe je door op de knop van de advertentie te klikken. Je wordt doorgestuurd naar een WhatsApp-gesprek met het bedrijf. Je bepaalt zelf of je het WhatsApp gesprek start, het bedrijf kan jou niet als eerst benaderen. Dit betekent dat het bedrijf jouw gegevens (telefoonnummer) pas heeft nadat jij deze stap hebt ondernomen. De informatie van WhatsApp wordt niet op Facebook gedeeld, hetzelfde geldt andersom.
Al met al: alleen maar voordelen, toch?

Wat betekent deze WhatsApp optie voor jouw bedrijf?

Deze nieuwe advertentietechniek is ideaal voor het maken van afspraken voor dienstverlenende bedrijven zoals beauty salons, autobedrijven, kapsalons, makelaars, coaches, maar ook voor business-to-business. Het is makkelijk om vragen te beantwoorden voor de klant en door goede communicatie kun je vertrouwen winnen bij de klant en hiermee een relatie opbouwen. In verband met de nieuwheid van deze techniek, is het een goedkope manier om te gebruiken en kun je er veel omzet uithalen door afspraken met klanten. Hiernaast kun je op Facebook een specifieke doelgroep aanmaken gebaseerd op interesses, werkfuncties, gebeurtenissen en nog meer.

Hoe maak je deze WhatsApp advertentie?

Het werkt namelijk als volgt: wanneer jij een Facebook advertentie maakt voor jouw doelgroep, kun je een actieknop toevoegen aan de advertentie. Als jouw doelgroep op deze knop klikt, wordt WhatsApp geopend en kunnen zij zonder moeite contact met je opnemen door een WhatsApp-berichtje te sturen voor vragen, informatie, etc.Om te beginnen is het van belang dat je de WhatsApp Business-app download. Koppel je WhatsApp-account aan je Facebook-pagina en maak jezelf beheerder van je pagina. Start met het maken van een advertentie om deze te koppelen aan WhatsApp. De functie is momenteel alleen beschikbaar voor de volgende advertentie doelstellingen:

  • Chatberichten;
  • Verkeer;
  • Conversies (voor website);
  • Betrokkenheid bij bericht.

Kies vervolgens hoe je de advertentie wil plaatsen, bepaal je planning en creëer je doelgroep. Let op: Facebook advertenties gekoppeld aan WhatsApp kunnen niet worden getarget op gebruikers die jonger zijn dan 18 jaar. Je kunt er ook voor kiezen om je doelgroep uit te breiden als Facebook een kans ziet om een grotere relevante doelgroep te bereiken. Lees hier meer informatie over uitbreiding van de doelgroep.

Lees ook: blog over WhatsApp catalogus.

Wil jij adverteren uitbesteden aan een social media bedrijf of heb je behoefte aan social media beheer? Neem met ons contact op en we bekijken samen hoe we voor jou maximaal resultaat uit de advertenties kunnen halen.