Meer traffic via Instagram – 8 link opties!

Max Van BijsterveldSocial media blog

Social media beheer

De meeste webshops zijn inmiddels wel aardig op weg met hun social media beheer. Ze hebben een aardig aantal volgers op Instagram en een deel daarvan is ook nog actief aan het liken. Dat is natuurlijk allemaal heel fijn, maar veel e-commerce managers vragen zich toch af wat ze nou precies aan hun IG inspanningen terugverdienen. Al snel kom je tot de conclusie dat het vooral goed is voor de langetermijn branding en community building. Natuurlijk komen zorgt het platform wel voor conversies, maar meestal komt dat juist door de advertentiecampagnes. Daarom vragen veel marketeers zichzelf af hoe ze het beste op een organische manier voor website traffic en conversies kunnen zorgen. Hier zijn 8 opties die jou verder gaan helpen:

1. Bio Link

Dit zal voor niemand een verassing zijn, maar toch is het belangrijk om het hier even over te hebben. Er zijn namelijk verschillende strategieen voor het inzetten van ‘de enige link van Instagram’. Als je een webshop hebt kan je hier veel mee testen. Natuurlijk kan je gewoon naar je home page linken, maar wij zouden het anders aanpakken. Als je een mid-season sale doet kan je naar die pagina linken. Als je jouw aankomende collectie al een paar weken lang hebt aangekondigd, dan moet je vooral naar je nieuwe collectie linken. Het gevaar van een home page link is namelijk dat mensen zonder doel naar je website komen. Daardoor verlaten bezoekers je website sneller.

2. Gebruik linkservices zoals Shorby

Staat ouw website vol gave content en wil je alles delen? Ga dan eens kijken naar Instagram linkservices. Bedrijven zoals Shorby zorgen voor een nog effectiever social media beheer door je een linkingmenu aan te bieden. Nu kan jij meerdere uitgaande links in je Instagram bio gebruiken. Door dergelijke tooltjes ben je in staat om je sales, branding en nieuwe collectie web pagina’s tegelijkertijd via Instagram onder de aandacht te brengen. Zo werkt:

  1. Je voegt de Shorby link toe aan je bio.
  2. Je komt in een keuze menu dat uit 5 verschillende links bestaat. Geef per link aan waar de bezoekers naartoe gestuurd moeten worden.

3. (Niet klikbare) links in captions

Instagram doet heel erg zijn best om ervoor te zorgen dat iedereen zo lang mogelijk op het platform blijft. Ze vinden het niet zo leuk als jij onder elke post een externe link toevoegt. Daarom hebben ze dit bij elke normale post uitgesloten. Toch moet je je hier niet door laten afschrikken. Grote merken zoals H&M zetten gewoon niet klikbare links, productcodes en kleurcodes in hun captions. Het is wel belangrijk dat je een super korte en dus makkelijk te kopieren link neerzet. Gebruik daarom Bitly om jouw links in te korten. Bonus tip: Voeg UTM tags toe om het effect van deze tactiek te meten!

4. Swipe-up links (stories en highlights)

Deze links zijn beschikbaar voor accounts die meer dan 10.000 volgers hebben of officieel door Instagram geverifieerd zijn. Helaas is de swipe-up functie geen optie voor veel bedrijven. Zij dienen dus op andere creatieve manieren voor web traffic te zorgen. Een mogelijke oplossing: wanneer je je product/service in je stories promoot moet je de link in je bio naar de bijpassende landingspagina laten verwijzen. Het is dan wel belangrijk om in je stories te vermelden dat de link in de bio staat! Test ook hier wat voor jouw business werkt.

5. Shopping posts

Sinds vorig jaar heeft Instagram voor een nieuwe richting ingeslagen. Ze hebben de shopping posts functie aan het patform toegevoegd. Dergelijke posts zorgen ervoor dat jij een link kan toevoegen aan je productfoto’s. Je volgers zien dan gelijk hoe het artikel heet en wat de prijs is. Via één simpele klik kan je jouw volgers dan naar de juiste productpagina verwijzen. In de toekomst zal Instagram een nog commercieler platform worden. In Amerika experimenteren ze al met een volledig betalingssysteem op het platform zelf. Zo hoeft niemand onnodig het platform te verlaten en krijgt Instagram natuurlijk een mooie commissie per verkocht product. Wij zijn heel benieuwd naar nieuwe updates en zullen deze zeker met jullie delen wanneer er meer bekend is!

6. Gesponsorde posts

Natuurlijk kan je ook gewoon op Instagram adverteren om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep je website gaat bezoeken. Je hebt 2 advertentie mogelijkheden: newsfeed en stories. Verder heb je natuurlijk veel verschillende manieren om je advertenties met de wereld te delen. Denk dan aan een foto, video of caroussel advertentiemateriaal.

Lees ook: Adverteren op Instagram? 3 tips voor meer conversies

7. DM links

Instagram is het perfecte medium voor community building. Veel merken slaan juist hier de plank mis en dat is echt zonde! DM’s zijn de perfecte manier om snel een persoonlijk gesprek met je volgers te beginnen en om loyale klanten van ze te maken. Stel je voor: in je stories promoot je je nieuwe dienst en er zijn 4 volgers die daadwerkelijk alle content gezien hebben. Dan hebben ze duidelijk interesse… Nu is het aan jou om er proactief mee om te gaan. Vraag dus via een DM of ze advies nodig hebben en stuur gelijk een link naar de productpagina. Een volger zal het heel erg waarderen wanneer hij op een persoonlijk niveau geholpen wordt.

Verder kan je op Instagram ook quick replies instellen voor elke volger die je een DM stuurt of net is gaan volgen. In deze quick replies kan je ook met links experimenteren.

8. IGTV videolink

IGTV wordt momenteel keihard gepusht door Instagram. Het moet op termijn met YouTube gaan concurreren. Daarom geeft Instagram veel voorrang aan middel-lange videocontent (2-10 min) die in de newsfeed gedddeeld worden. Wanneer de 1 minuut mijlpaal bereikt wordt, dan wordt de kijker gevraagd om het filmpje op IGTV af te kijken. Daardoor groeit het gebruik IGTV.Onder elke video kan je een beschrijving zetten. Ook krijg je hier de mogelijkheid om een link op te nemen. Gebruik deze links echter alleen voor web pagina’s die relevant zijn voor het filmpje.

 

Met een flinke dosis creativiteit kom je dus nog best wel goed aan web traffic via Instagram. Met deze 8 opties hopen wij natuurlijk dat jullie dit voor elkaar gaan boksen! Als je benieuwd bent hoe jij nu scoort op Instagram, dan kan je hier gratis onze social media scan aanvragen.