Marketplaces: De kans voor jouw webshop

Rick WillardMarketplaces, Social media blog

Marketplaces: De kans voor jouw webshop

Het is in de huidige online wereld niet meer weg te denken: marketplaces. In Nederland wordt het gebruik van marketplaces binnen de e-commerce branche steeds populairder. Dit valt op te maken uit de groei die webshops, zoals Bol.com de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Bol.com en Amazon zijn ooit begonnen als webshop, maar functioneren nu steeds meer als een online marktplaats. Binnen deze webshops wordt de kracht van bundelen toegepast, waardoor het totale aanbod van de webshop/online marktplaatsen steeds beter op de wensen van de consument aansluit.

De groei van de marketplaces zet veel ondernemers aan het denken. Moet ik mijn webshop nou wel of niet aan een marketplace koppelen? Het is ook niet gek dat het gebruik van marketplaces steeds vaker terugkomt in de strategie van een webshop. De online wereld maakt namelijk een verandering door. Consumenten veranderen in hun gedrag, waardoor vele webshops een verandering in hun strategie moeten toepassen. Uit onderzoek is gebleken dat merendeel van de online shoppers een voorkeur heeft voor een webshop met een breed assortiment. De cijfers van de platformen tonen dit aan, door het aantal maandelijkse bezoekers dat deze resultaten versterkt. Alleen al in de U.S. heeft Amazon maandelijks 150 miljoen bezoekers. En in Nederland heeft Bol.com 8 miljoen maandelijkse bezoekers, bijna de helft (!) van onze bevolking.

Waarom marketplaces?

De groei van marketplaces vormt een bedreiging voor vele webshops, maar deze bedreiging kan ook gezien worden als kans. Wanneer de webshops ervoor kiezen hun assortiment te koppelen aan deze platformen. Vanwege de voorkeuren van de consument zou een webshop, dat zich richt op de verkoop van enkele producten, zoals een computerscherm, koffiekopje of laptops, de omzet kunnen laten groeien door de integratie met marketplaces.

Als eigenaar van een webshop is het essentieel om mee te gaan met de tijd. De groei die Bol.com en Amazon doormaken oefenen steeds een grotere druk uit. Dit komt doordat het met de dag populairder wordt en de e-commerce wereld aan het veranderen is. Is de kans groot dat steeds meer concurrenten zich al hebben aangesloten op deze marketplaces. Ga je niet met ze mee, dan gaat dat op lange termijn invloed uitoefenen op jouw omzet.

De invloed van marketplaces is bij elke webshop verschillend, maar elke webshop die marketplaces in hun strategie opneemt vergroot daarbij haar kans op verkopen. Het aantal marketplaces groeit met de dag en hierdoor wordt het aantal verkoopkanalen ook groter. Wanneer een onderneming ervoor kiest meerdere marketplaces in te zetten, wordt gelijkertijd het aantal verkoopkanalen waarop de onderneming haar (potentiƫle) kopers kan bereiken ook groter. Daarnaast bieden zij verschillende manieren van adverteren en productfeed optimalisatie aan, om beter onder de aandacht te komen.

Internationaal aan de slag

Binnen sommige marketplaces is het mogelijk om een inside shop op te bouwen. Dit houdt in dat jij als onderneming geen eigen webshop nodig hebt, maar deze eenvoudig kan maken binnen een gekozen platform. Het voordeel hiervan is dat de consumenten binnen hetzelfde platform kunnen afrekenen en in dezelfde omgeving blijven. Daarnaast kunnen bezoekers jouw webwinkel bekijken en beoordelen. Toch ligt er nog een grotere kans bij deze inside shops, namelijk het uitbreiden op internationaal niveau.

Veel ondernemingen twijfelen om internationaal te gaan opereren. Het kost een bedrijf veel tijd en moeite om ook iets op te zetten in het buitenland. Toch hoeft dit met de inside shops niet meer zo te zijn. Het opzetten van een webshop binnen de marketplaces maakt het voor de verkoper gemakkelijk te anticiperen op de verschillende nationaliteiten van klanten. Hierdoor kan een onderneming op een goedkope en strategische manier internationaal gaan.

Maar welke marketplaces dien je als onderneming in te zetten om internationaal succes te krijgen? Denk niet gelijk alleen aan Amazon dat wereldwijd actief is, want elk land heeft zo zijn eigen Bol.com of Mediamarkt. Frankrijk biedt een handvol verschillende marketplaces waarop jij als Nederlands bedrijf actief kan gaan worden. Wie ooit in Frankrijk is geweest kent de Carrefour wel. En in Zwitserland biedt Siroop de beste kansen. Marketplaces zitten in elk land en nationale marketplaces, zoals Bol.com in Nederland of Real.de in Duitsland, bieden evenveel kansen als de grote spelers zoals Amazon of Alibaba.

Wil jij met jouw webshop ook deze voordelen benutten? Ontdek wat mogelijk is met marketplaces.