Livechat; Zó til JIJ communicatie naar een hoger level!

Michiel UmmelsSocial media blog

Dé tip voor betere klantencommunicatie Livechat

Als eigenaar van een webshop weet je hoe belangrijk de communicatie is met bezoekers van je webshop. Op veel webshops gaat communiceren met de klant telefonisch of via e-mail. Er wordt tegenwoordig gezegd dat bezoekers liever communiceren via een livechat. Is het gebruik hiervan wel beter dan communiceren via een e-mail? Zitten bezoekers wel te wachten op een geautomatiseerd bericht?

 

Bezoekerstevredenheid over de livechat

De wereldwijde organisatie Livechatinc. heeft in 2019 haar jaarlijkse rapport uitgebracht over het gebruik van de live chat. Er is bij 23.487 organisaties wereldwijd, onderzoek gedaan naar het gebruik van de live chat als communicatiemiddel op webshops. In dit rapport is gekeken naar de tevredenheid van de bezoekers als het gaat om de live chat. Uit dit onderzoek is gebleken dat 83.9% van de bezoekers erg tevreden was over de live chat. De reden dat dit zo hoog is komt doordat;

 

  • Bezoekers sneller reactie krijgen via live chat.
  • Er meer vragen worden behandeld.
  • Het contact met de bezoeker als persoonlijker wordt ervaren.

Voordelen van een livechat

Naast de bovenste drie punten zijn er nog meer voordelen die een live chat heeft ten opzichte van communicatie via e-mail. Enkele extra voordelen zijn;

 

  • De software is simpel te downloaden 

Een live chat is simpel te installeren op elke webwinkel software. Webwinkel software biedt op haar site goede apps aan voor integratie.

  • Makkelijker content delen met bezoekers

Je kan klanten nog actiever helpen via een live chat. Je kan bijvoorbeeld links sturen of afbeeldingen delen met bezoekers om zo de ervaring nóg persoonlijker te maken.

  • Gedag van bezoekers in kaart brengen

Je komt erachter in welk deel van het aankoopproces klanten vastlopen. Op deze manier kan je je als organisatie erg servicegericht opstellen ten opzichte van de klant.

  • Minder hulp voor bezoekers

Een webshop ziet vaak dezelfde vragen voorbij komen. Veel voorkomende vragen worden door de chat automatisch beantwoordt. Bezoekers worden door dit nog sneller van antwoord voorzien.  

 

Een livechat zorgt voor een optimalisatie van jouw webshop

Wanneer bezoekers vragen hebben of onduidelijkheden ervaren op de webshop, vragen ze om verduidelijking via de chat. Informatie wordt verzameld uit deze vragen. Als je als organisatie oplet, kan je je webshop nog gebruiksvriendelijker maken. Je kan pijnpunten ontdekken en deze vervolgens snel oplossen. Allemaal vanuit een simpele livechat!

 

Meer van dit soort tips? Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.