Live op social media. Maak jij er al gebruik van?

Michiel UmmelsSocial media blog

livestreams op social media kanalen

Live gaan op social media wordt op dit moment steeds meer ingezet. Deze functie is al enige tijd beschikbaar op veel social media kanalen. Het is dus geen nieuws dat deze functie bestaat. Maar nu we allemaal thuis zitten door het coronavirus, is er een grote stijging van het aantal livestreams op social media te zien. Voor bedrijven is live gaan een snelle en effectieve manier om klanten te bereiken. Hootsuite claimt dat live video’s drie keer langer worden bekeken en tien keer meer reacties krijgen dan gewone video’s. Dit komt vooral omdat kijkers zicht betrokken voelen tijdens de live video. Voor jou als ondernemer genoeg redenen om deze live functie in te zetten. Welk kanaal kies jij om live op te gaan? Kom er achter in deze blog!

Via welk social media kanaal ga jij live?

Op welk kanaal jij live gaat hangt voor een groot deel af van het platform jouw doelgroep actief is. De grote social media platformen, zoals Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitch beschikken allemaal over een livestream functie. Als bedrijf is het vaak moeilijk om 1 social media kanaal uit te kiezen om live op te gaan. Dit komt omdat je als bedrijf vaak actief bent op meer dan 1 social media kanaal. Hieronder wordt per kanaal beschreven welke livestream het handigst is om te gebruiken:

Instagram

Instagram live wordt op dit moment voornamelijk gebruikt voor persoonlijke en spontane content. Het is vooral interessant om op dit platform live te gaan als je veel volgers hebt. Behoort jouw doelgroep voornamelijk tot jongeren dan is Instagram onder andere het ideale platform om live op te gaan. Het nadeel is dat de live functie maar 60 minuten beschikbaar is en daarna verdwijnt. Wil je dat lange video’s wel opgeslagen blijven op Instagram dan is het nuttig om gebruik te maken van IGTV.

Facebook

Een Facebook livestream is super geschikt als jij als bedrijf actief bent op dit platform, zowel organisch als met advertenties. Dit komt omdat Facebook heel veel gegevens verzamelt, waaronder informatie over gebruikers. Hier kan je als bedrijf op inspelen met jouw livestream. Uit een Facebook livestream komen dan ook uitgebreide video statistieken, die jij weer kunt gebruiken bij je volgende livestream. Facebook staat bekend als een platform voor de oudere generatie, maar ook jongeren zijn nog actief op dit platform. Zo geven jongeren vaak op Facebook aan naar welke evenementen zij toegaan. Omdat huidige evenementen niet door gaan is het wellicht interessant om een livestream evenement te organiseren.

YouTube

YouTube is van zich zelf een super populair videoplatform en was de eerste die met de livestream functie begon. Voor jouw bedrijf is YouTube vooral interessant als jij veel abonnees hebt en dus al actief op dit kanaal bezig bent. Vooral de jonge generatie is heel erg actief op YouTube. Daarnaast biedt YouTube vergeleken met andere kanalen de optie aan op mega lang live te gaan. Op YouTube kan je 36 uur lang live gaan.

LinkedIn

Live gaan via LinkedIn is redelijk nieuw vergeleken met de andere kanalen. Wil jij live gaan en ben jij actief in de B2B markt of wil jij zakelijk mensen bereiken dan is LinkedIn live een goede manier. Op dit kanaal kom je vooral video’s tegen met betrekking tot webinars en marketing, maar ook conferenties, talks-shows, Q&A sessies, presentaties en lezingen. Het nadeel van LinkedIn live is dat je een externe tool nodig hebt.

Twitch

Het social media kanaal Twitch is vooral interessant als jouw doelgroep bestaat uit gamers tussen de 18 en 30 jaar. Op dit kanaal zijn vooral streams te zien waarbij gebruikers van Twitch in real-time aan het gamen zijn. Het is mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan over de game. Dit social media kanaal is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Mocht jij als bedrijf niet real-time game kunnen livestreamen op Twitch, dan is dit kanaal wellicht super interessant om in te adverteren.

Het kiezen van het juiste kanaal om live op te gaan heeft enorm veel invloed op het aantal kijkers. Het is dus van belang hier een goede keuze in te maken.