LinkedIn groep voor een trouwe community

Anouk de WitLinkedIn, Social media blog

linkedin-groepen

Wil jij betrokkenheid bij je LinkedIn bericht creëren? Een perfecte manier hiervoor is om een LinkedIn groep samen te stellen over een interesse die volgens jou past bij je doelgroep. Maar wat heb je precies aan een LinkedIn groep en hoe kun je deze het beste inzetten om je bereik, verkeer en betrokkenheid te verhogen?

De voordelen van een groep

De leden van de LinkedIn groep zijn automatisch geïnteresseerd in je onderwerp en zullen dus sneller betrokken zijn bij een bericht in de groep dan een willekeurig bericht op hun tijdlijn. Het grootste doel van een groep is dan ook het opbouwen van een trouwe community, oftewel een groep die met elkaar verbonden is middels een gedeelde interesse. In de groep kan iedereen kiezen om een bericht te schrijven of een foto, video of document te delen. Er kunnen vragen aan elkaar worden gesteld, advies worden gegeven en er kan kennis uitgewisseld worden. Door zoveel mogelijk content en kennis te delen en te reageren op vragen van anderen verhoog je de zichtbaarheid van jezelf als professional.

Wat bereik je met een LinkedIn groep?

Eerst is het belangrijk om te bepalen waarom je een groep wil aanmaken. Wat is je doelstelling ervan? Wie wil je ermee bereiken? Wat voor content wil je er in kwijt?

  • Begin met het bepalen van een pakkende en unieke groepsnaam, maar zorg dat die sprekend is voor waar de groep voor is.
  • Voeg een groepsafbeelding toe of ontwerp je eigen logo.
  • Leg vervolgens het doel uit van je groep. Doe dit in een pakkende tekst om mensen te overtuigen om lid te worden van jouw LinkedIn groep;
  • Maak de groep relevant door het verzinnen en toevoegen van groepsregels. Hierdoor bepaal je wat er wel en niet in de groep gedeeld mag worden, zoals de juiste content, maar hierin kun je ook aangeven dat je geen reclame in de groep wil. Wanneer iemand zich niet aan deze regels houdt, kun je deze persoon gemakkelijk verwijderen.
  • Kies de detecteerbaarheid van je groep. Wil je dat deze gevonden kan worden in de zoekresultaten en zichtbaar is op het profiel van de leden of houd je hem liever privé? Wanneer je ervoor kiest om hem privé/verborgen te maken, wordt de groep niet gevonden in de zoekresultaten en is deze niet zichtbaar op profiel van de leden.
  • Bepaal als laatste de machtiging van jouw leden. Je kunt ervoor kiezen om alleen zelf connecties voor je groep uit te nodigen of dat de leden ook connecties kunnen uitnodigen.
  • Laat een ander ook beheerder van de groep worden. Zo hoef je niet alleen controle te houden over de pagina, maar kun je dit ook onderverdelen. Je kunt wel 20 mensen beheerder maken van de groep.

Een LinkedIn groep heeft één toegewezen eigenaar, een maximum van 20 beheerders per groep en een maximum van 20.000 leden.

Tip voor betrokkenheid in je groep

  1. Heet nieuwe leden welkom. Stel voor om zich te introduceren voor een leuke kennismaking.
  2. Laat waardering zien. Ga de interactie aan met de groepsleden. Wanneer zij een bericht plaatsen of reageren op jouw bericht, markeer dit als interessant of plaats er een opmerking bij.
  3. Geef erkenning. Deel iemands verhaal en geef je mening erover. Hierdoor moedig je andere leden aan om hetzelfde te doen.
  4. Start een gesprek. Wanneer je iemand tagt door een @ te plaatsen met de naam erachter, krijgt die persoon een melding en zal diegene sneller op je bericht reageren waardoor er een gesprek kan ontstaan.
  5. Vraag om feedback. Laat aan je groep merken dat je hun mening belangrijk vindt. Vraag wat zij willen zien in de groep en vraag hoe je de groep kunt verbeteren. Meningen van je fans zijn belangrijk.

Ben je geïnteresseerd in een groep met een verbonden community over Pinterest en wil je hier content op delen? Word lid van deze LinkedIn groep.
Heb je vragen over het aanmaken van een groep of wil je dat wij deze taak voor je uitvoeren? Neem contact met ons op.