Instagram: geen likes meer zichtbaar?

Michiel UmmelsSocial media blog

Waar vroeger een markt was voor het kopen en verkopen van likes gaat deze verdwijnen met een aankomende feature van Instagram: het verbergen van likes. Instagram noemt deze ook wel vanity metrics. De likes zijn dan niet zichtbaar voor volgers, alleen voor degene die gepost heeft. Zo is de focus van de lezer of kijker echt op de content, in plaats van op de likes. De focus zal meer komen te liggen op engagement (reageren op elkaar) dan simpelweg elkaars foto’s en video’s liken. Meer volgers nodig op jouw Instagram? Lees hier hoe je dat voor elkaar krijgt!

Op Twitter heeft Jane Manchun Wong laten weten dat Instagram druk bezig is met het testen van een nieuw design. Ze heeft een screenshot geplaatst waarin het nieuw design gehanteerd is. Hierbij wordt duidelijk door de tekst die afkomstig is van Instagram zelf dat hierdoor de likes ook zullen verdwijnen onder foto’s.

De reacties op de update zijn tot nu toe gemengd. De een vindt het een verademing, de ander denkt dat het Instagram op die manier heel veel gebruikers zal verliezen.

Veel celebrities en influencers verdienen grof geld met hun foto’s op Instagram. Hoe meer volgers, likes en reacties, hoe hoger het bedrag dat ze voor een gesponsorde post kunnen vragen. Instagram steekt daar nu zelf een stokje voor. Ook de markt die er nu is voor het kopen en verkopen van likes zal instorten met deze update. Aan de andere kant zal de markt voor het verkopen van reacties naar verwachting stijgen.

Instagram is enorm populair omdat je een kijk kan geven in jouw leven en een kijk kan nemen in het leven van anderen. Telkens wanneer je door je feed scrolt of verhalen bekijkt is er een kans dat er iets interessants tussenzit. Wanneer je iets interessants ziet, komt er dopamine vrij – en dat geeft je een goed gevoel. Hetzelfde gevoel dat je krijgt van lekker eten, sport of seks. De kans dat je een toffe post te zien krijgt, maakt het zo verleidelijk om de app te gebruiken. Los van het feit of likes wel of niet zichtbaar zijn: het volgen en delen van beeld kan nog steeds!

Een ander element dat de applicatie zo populair weet te maken zijn het krijgen van likes. Het ontvangen van likes is namelijk uitgegroeid tot een ware hype en daardoor ook een grote reden voor sommige mensen om het platform te gebruiken. Wanneer je namelijk veel likes ontvangt werkt dit als social proof: het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist en wat verkeerd is in een bepaalde situatie’. Veel likes ontvangen betekent dat anderen het goed vinden wat je doet – en dat is voor ons mensen enorm belangrijk. Ook zorgen deze likes ervoor dat er dopamine vrijkomt. Een bericht dat 0 keer ‘leuk gevonden’ wordt op Instagram zal resulteren in weinig dopamine in de hersenen. Een bericht dat 1000 keer ‘leuk gevonden’ wordt zal resulteren in meer dopamine in de hersenen en daardoor een plezierig gevoel.

Op korte termijn zal het verdwijnen van de likes ervoor zorgen dat gebruikers minder geld zullen verdienen aan het platform en er minder plezier door zullen ervaren omdat er minder dopamine vrijkomt. Aan de andere kant zal op lange termijn het zelfvertrouwen van de gebruikers niet meer afhangen van likes – deze zijn immers niet meer zichtbaar. Voor de lange termijn zal dit meer stabiliteit geven voor de mindset van de gebruikers. Gebruikers die geld verdienen aan likes kunnen zelf de likes nog steeds zien en op die manier dit als meetinstrument gebruiken. Ook met een zakelijke account kun je in de statistieken het bereik bekijken.

Instagram zelf heeft op dit moment nog geen reactie gegeven, dus wat dat betreft moeten we het doen met geruchten.

Volg jij Social Monsters al op Instagram? Dat kan hier!