Impact van corona op online gedrag

Inge DetmarSocial media blog

online gedrag consumenten tijdens corona

Dat het coronavirus consequenties heeft voor de economie is vrijwel zeker. Dagelijkse ontwikkelingen rondom het coronavirus lijken op dit moment niet te stoppen. Vele bedrijven hebben hun deuren moeten sluiten of moeten zich aan strikte regels houden. Ingrijpende beslissingen die nodig zijn om de gezondheid van de bevolking op nummer één te zetten. Een gevolg van deze maatregelen is dat veel mensen nu thuis zitten. Daarnaast vind er zo min mogelijk fysiek contact plaats. E-commerce biedt een oplossing voor het vermijden van fysiek contact. Maar heeft het aanbieden van e-commerce producten wel zin in deze tijd? In dit artikel lees je hoe de interesse van consumenten is veranderd tijdens de corona crisis. Ook wordt er gekeken naar de impact van het virus op social media.

Interesse consument tijdens corona

De uitbraak van het coronavirus zorgt ervoor dat de interesse van consumenten veranderd. Er is een daling aanwezig bij verschillende industrieën. Denk bijvoorbeeld aan vakanties en evenementen die niet meer plaats vinden. Daartegenover zijn er binnen andere branches duidelijke stijgingen aanwezig. De vraag naar producten zoals handzeep, vitamines, toiletpapier en schoonmaak artikelen is nog nooit zo hoog geweest. De behoefte van consumenten om hun leefomgeving schoon te maken en zichzelf te beschermen is een oorzaak hiervan.

Ook zijn consumenten over de hele wereld volop aan het hamsteren. Hierdoor raakt de voorraad in de supermarkten op. De interesse van consumenten om hun boodschappen thuis te laten bezorgen neemt om die reden toe. Ook de online bezorgdiensten zijn erg populair geworden. Denk hierbij aan Thuisbezorgd.nl, steeds meer bedrijven sluiten zich daardoor aan bij bezorgdiensten.

Daarnaast is de interesse in (luxe) thuisproducten, fitnessproducten en kleding ook toegenomen. De verwachting is dat er meer online georiënteerd wordt. Mensen zitten thuis en hebben de tijd. Een goede reden om producten met elkaar te vergelijken. Behoort jouw onderneming tot een interesse branche tijdens de coronacrisis. Dan is het aanbieden van E-commerce erg belangrijk.

Gedrag op social media

Het gebruik van social media neemt wereldwijd gigantisch toe. Logisch nu veel mensen hele dagen thuis zitten. Social media is het perfecte middel om elkaar op te roepen en zo de verspreiding van het virus tegen te gaan. Bedrijven en influencers roepen hun volgers op om thuis te blijven. Een mooi initiatief om ook voor jouw onderneming uit te voeren. In februari besteedden Chinezen 7,3 uur per dag aan online activiteiten en tv. Een trend die in Nederland waarschijnlijk ook zal plaatsvinden. In deze tijden zijn mensen opzoek naar informatie op social media en online verbintenis. Interactie met familie en vrienden zal stijgen op social media kanalen. Momenteel is te verwachten dat consumenten niet allemaal nieuwe keuzes maken in het aanschaffen van producten. Wel is het interessant voor bedrijven om consumenten in deze tijd te inspireren. Bovendien kan het inspireren ook leiden tot meer aankopen.

Impact van corona op het online gedrag

Naast de nadelen van het coronavirus zijn er ook kansen voor bedrijven aanwezig. In China speelt het virus al langer. Een trend in China is dat mensen nog meer via online kanalen gingen bestellen. Dit is een positief impact van corona op het online gedrag van consumenten. Naar verwachting zal dit ook in Nederland zo zijn. Het aanbieden van een E-commerce platform wordt in deze tijd dus erg belangrijk. Op deze manier kunnen bedrijven inspelen de coronacrisis.

Naast dat de overheid met compensaties voor bedrijven komt. Wordt er vanuit Facebook een subsidie van $ 100 miljoen verdeelt onder 30 kleine bedrijven. Meer weten hierover? Bekijk vooral deze blog.