Inspelen op Instagram TV (IGTV) als organisatie

Michiel UmmelsSocial media blogLeave a Comment

IGTV

Mobiele video is de toekomst. Daarom bracht Instagram op 20 juni het nieuwe en mobiele videoplatform IGTV uit. Wat voor mogelijkheden biedt IGTV voor organisaties?

De features van IGTV

  • Aparte app of via Instagram TV zelf

Je kunt via Instagram naar de oranje-roze IGTV knop gaan, of de aparte app downloaden.

  • Kleine accounts: video’s van 10 minuten
  • Grote accounts: video’s van 1 uur
  • Verticale video’s

De video’s worden net als bij Instagram Stories verticaal in portretmodus afgespeeld, in plaats van horizontaal.

  • Geen native camera

Het is niet mogelijk om via IGTV zelf de video’s op te nemen. Dit is om te voorkomen dat je alsnog korte snippets gaat uploaden zoals bij Instagram Stories, maar om langere video’s te stimuleren. In een video van een uur zul je veel moeten bewerken, en door de native camera uit te schakelen probeert Instagram dat aan te moedigen.

 

IGTV mogelijkheden voor organisaties

Als organisatie kun je goed inspelen op IGTV. Er zijn een hoop mogelijkheden bij het gebruik maken van IGTV, dus ga er vooral mee spelen! Hieronder vind je een kort lijstje:

  • Doelgroep verbreden

Als je met je filmpje in de ‘Popular’ tab weet te komen, bereik je gauw nieuwe mensen.

  • Meer storytelling

IGTV is een prachtig platform om als organisatie echt je verhaal te vertellen. Verhalen vertellen is belangrijk omdat het inspeelt op emoties en een gevoel van binding met je organisatie creëert.

  • Influencers

Een goede reden dat het platform IGTV is opgesteld, is om influencers te volgen. Het is dus opnieuw een kans om samenwerkingen aan te gaan met influencers.

  • Nieuwe advertenties

Op het moment wordt IGTV nog niet gebruikt als platform om op te adverteren. De kans is echter groot dat daar binnenkort verandering in komt. Wanneer dat gebeurt is het goed om als organisatie op te vallen door als een van de eersten te adverteren op IGTV.

  •  Nieuwe data verzamelen

Er bestaat ook IGTV Analytics, en daarmee kun je weer mooie data verzamelen over je kijkers.

  • Meer vrijheid met kwaliteit

Het verschil tussen IGTV en YouTube, is dat in YouTube nog een hoge kwaliteit van video wordt verwacht. Door de verticale video is het via IGTV allemaal wat laagdrempeliger en wordt het makkelijker om lossere content te uploaden. Het hoeft niet allemaal van hoge kwaliteit te zijn.

Instagram heeft aangekondigd dat het limiet van 1 uur binnenkort zal verdwijnen. Wil je dus online trainingen geven, of met je organisatie een speelfilm regisseren en plaatsen? Misschien is ook dat binnenkort mogelijk. Meer weten over IGTV?Je bent welkom om contact met ons op te nemen.

Geef een antwoord Reactie annuleren