Hoe maak jij van een Black Friday klant je vaste klant?

Anouk de WitSocial media blog

black-friday

Black Friday is dé Amerikaanse trend om als consument geld te besparen door de vele kortingen. Deze trend is steeds populairder in Europa. Men wacht met Kerst inkopen doen tot deze dag, zodat zij de meeste korting krijgen en dat is ook logisch. Als merk ben je bijna verplicht om mee te doen als je klanten wil laten kopen bij je winkel of webshop. Bijna iedereen valt namelijk voor deze hoge kortingen. Maar velen doen een eenmalige aankoop bij een offline- of online winkel en zijn hier geen vaste klant. Dus dan is de grote vraag: hoe kun jij je Black Friday klanten bereiken en zorgen dat deze vaste klant worden?

Is Black Friday echt zo populair als het lijkt?

Bedrijven kunnen makkelijk zeggen dat Black Friday een grote trend is, zodat zij meer klanten krijgen. Maar is het echt zo populair als zij voordoen? Het antwoord is: Ja! Voorheen was de elektronica branche de voorloper, denk aan Coolblue en MediaMarkt. Tegenwoordig doen andere branches ook actief mee hieraan, zoals kleding, huishoudelijke producten, maar ook marketing.
De populariteit en drukte is vooral te merken bij de pakketdienst PostNL. Zij bezorgen op normale dagen gemiddeld 800.000 pakketjes per dag. Tijdens de drukke decemberdagen, zoals Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst zijn dit er gemiddeld 1,5 miljoen! Ook worden er dagelijks 300 extra vrachtwagens gebruikt om deze pakketten te bezorgen.

Retargeting is everything

Tijdens deze drukte is het allereerst ontzettend belangrijk dat jij je als bedrijf goed voorbereid. Deel juiste kortingen uit, biedt relevante producten aan en zorg dat je website mobielvriendelijk is. 60% van de aankopen gebeurt namelijk via een smartphone of tablet. Wanneer klanten bij jou aankopen hebben gedaan, is het essentieel om te ontdekken wie dit zijn, waar zij vandaan komen en wat je van hun koopgedrag kan verwachten… Tijd voor retargeting! Dit is ook interessant als er bezoekers op de website zijn geweest, maar nog geen aankoop hebben gedaan.

3 punten waar jij als ondernemer op moet letten:

  1. Landingspagina: creëer een pagina waarbij de klant één doel voor ogen krijgt. De klant kan op deze pagina worden overtuigd door geplaatste reviews van anderen of meer achtergrondinformatie van je dienst. Houd deze pagina strak en plaats zo min mogelijk afleiding voor andere zaken;
  2. Facebook ads en cookies: door deze te accepteren, kom jij achter gegevens van je klanten of websitebezoekers die niet overtuigd genoeg waren om een aankoop te doen. Hiervoor kun je Facebook retargeting gebruiken en advertenties aanbieden gebaseerd op de pagina die zij hebben bezocht. Met deze Facebook ads kun je de (potentiële) klant overtuigen om (weer) een aankoop te doen van jouw product;
  3. Bedankmail: het is vanzelfsprekend dat je blij bent met een nieuwe klant die binnenkomt. Maar laat je dit ook weten aan hen? Stuur een bedankmail, oftewel neem contact op met de klanten die een aankoop tijdens Black Friday hebben gedaan. Laat blijken dat je dankbaar bent voor de aankoop die gedaan is en laat per mail weten dat er een nieuwe collectie aankomt met suggesties van jouw producten voor de klant.

Behoefte aan nieuwe klanten, maar heb je vragen over hoe je retargeting het beste toepast? Vraag het ons en wij helpen jou met plezier verder.