Hoe maak je een goede digitale nieuwsbrief?

Michiel UmmelsSocial media blog

nieuwsbrief

Waarschijnlijk krijg jij minstens één nieuwsbrief per week binnen van Bol.com, je favoriete kledingzaak of van een website waar je je bewust (of onbewust) voor hebt ingeschreven. Ben je hierdoor getriggerd om zelf gebruik te maken van e-mailmarketing en wil je beginnen met het maken van een nieuwsbrief? Hier vertel ik jou hoe je een goede nieuwsbrief maakt, wat de juiste programma’s ervoor zijn en hoe je jouw doelgroep bereikt.

Waarom een nieuwsbrief versturen?

Er zijn verschillende redenen waarom je gebruik zou maken van een nieuwsbrief. Ten eerste is het belangrijk om een keuze te maken naar wie jij je nieuwsbrief wil versturen. Doe je dit naar externen of internen? Denk na over de boodschap die je wil overbrengen en het doel dat je wil bereiken. Wil jij meer conversies op je website? Dan kun je een nieuwsbrief opstellen met hierin linkjes naar je producten. Verkoop je USP’s (Unique Selling Point) en richt je op de interesses van de doelgroep. Maar denk eraan om niet alleen je merk te verkopen, maar bedenk ook wat je doelgroep wil zien en wil lezen.

De benodigdheden voor een goede nieuwsbrief

Er zijn belangrijke voorbereidingen nodig voordat je een nieuwsbrief maakt. Een van deze is je doelgroep en boodschap te maken. Maar hoe ga jij je nieuwsbrief maken? Zoek een geschikt e-mailprogramma om je nieuwsbrief mee te versturen. Een voorbeeld hiervan is MailChimp. Het is makkelijk om te begrijpen, heeft meer dan 7 miljoen gebruikers wereldwijd en is gratis te gebruiken tot 2.000 e-mailadressen. Ideaal om uit te proberen, toch? Met dit e-mailprogramma heb je veel keuze in opmaak, lettertypes, achtergronden en stijl. Je kunt je eigen nieuwsbrief template ontwerpen aan de hand van negen gratis, standaard templates. Als je kiest voor een premium account zijn er tientallen templates in verschillende thema’s die je kunt gebruiken.

Het bereiken van je doelgroep

Het is mooi meegenomen dat je een gratis e-mail kunt sturen naar je doelgroep. Ook is het voordeel van e-mail dat je er een direct mail van kunt maken. Hoe wil jij je doelgroep aanspreken? Kies je tone of voice en bedenk hoe jij wil dat de doelgroep jouw bedrijf ziet. Door de instelling om de lezer bij de voornaam aan te spreken, wordt de mail nog persoonlijker waardoor de lezer sneller geïnteresseerd zal zijn. Door de nieuwsbrief met regelmaat te sturen bouw je een relatie op met je doelgroep. Ook kun je gebruik maken van het versturen van persoonlijke berichten, zoals met de feestdagen of verjaardagen.

Content is everything

Via een nieuwsbrief kun je je merk verkopen, maar je kunt ook iets meegeven aan de lezers. Zoals tips en informatie, maar ook persoonlijke kortingsacties of hen amuseren met een relevante tekst. Ontwerp je nieuwsbrief dan ook door deze op zo’n manier in te delen dat het prettig en makkelijk leesbaar is. Maak gebruik van korte alinea’s, onderscheidende stijl, opvallende knoppen en afbeeldingen in je tekst. De titel kun je natuurlijk niet vergeten. Zonde om een nieuwsbrief op te stellen, maar als je e-mailtitel niet pakkend genoeg is, zal deze ook niet worden geopend. Bedenk dus goed wat je boodschap is en wat je denkt dat je doelgroep wil lezen.

Contact met een e-mailmarketing bureau?

Vond jij deze tekst nuttig? Ga ermee aan de slag! Wil je liever e-mailmarketing uitbesteden? Social Monsters helpt jou met plezier.
Wil je meer weten over dit onderwerp of hoe je een plan moet maken? Lees hier onze e-mailmarketing blog en ontdek waarom je het zou gebruiken en wat de voordelen zijn van e-mailmarketing.