In de zomer van 2018 kwam Instagram met een nieuw concept: IGTV, oftewel Instagram TV. Een functie op Instagram die makkelijk bruikbaar is en nu een voordeel meebrengt wat nog niet eerder kon. Als je hier actief gebruik van maakt, kun je er zelfs geld mee verdienen. Lees hier hoe je dat kan doen.
Instagram TV: hoe werkt het?
Het sociale media platform zocht naar een mogelijkheid om haar gebruikers nog langer op Instagram te houden. Dat we steeds minder tv kijken en juist meer naar Netflix en YouTube, had Instagram ook in de gaten. Zij introduceerde daarom een mix van tv en YouTube door gebruikers de mogelijkheid te geven om filmpjes te kijken en maken. Deze filmpjes hebben een maximum van 10 minuten en grote accounts zelfs van 60 minuten. De IGTV-video’s zijn schermvullend en zowel horizontaal als verticaal beschikbaar wat fijner te gebruiken is. Je hebt de mogelijkheid om makkelijk door te spoelen, te reageren, de video te delen en te liken. Je kunt video’s zien van mensen die je volgt, maar ook van mensen die jou worden aangeraden of die je zelf opzoekt via de zoekfunctie. Daarnaast is er een categorie ‘populair’ waar de video’s staan die op dat moment het meest worden bekeken. Ten slotte kun je net zoals op je tv, steeds naar een ander kanaal gaan door naar links te swipen.
Hoe kun je geld verdienen met IGTV?
Het wordt steeds meer gebruikt op Instagram: advertenties en product sponsoring. Zie je wel eens #ad of #spon voorbij komen? Dan is dat het teken van reclame. IGTV is een goede manier op dit in te zetten. Omdat het een langere video is, heb je meer ruimte om promotie te doen voor een merk. Wanneer je hier gebruik van maakt, zal er ‘Betaald partnerschap met …‘ bovenaan verschijnen. Deze functie zal je inkomen via Instagram zeker omhoog helpen. Let op! Bedenk wat relevante content is voor je doelgroep op Instagram. Het is zonde om een video te maken die weinig kijkcijfers krijgt, omdat je kijkers het niet relevant genoeg vinden. Het enige wat je nodig hebt om geld te verdienen via IGTV is: kijkers en doorzettingsvermogen. Het groeien naar een succesvol account met veel kijkers kost nu eenmaal tijd en energie. Naamsbekendheid komt niet zo maar binnenlopen.
De populariteit van IGTV
Het bestaat dus al ruim een jaar, maar hoeveel wordt het eigenlijk gebruikt? Instagram heeft wereldwijd 500 miljoen dagelijkse gebruikers! Influencers van YouTube probeerden uit om dezelfde video op IGTV als op YouTube te plaatsen. Het aantal weergaven was op YouTube veel hoger dan op IGTV. Een voorbeeld van een organisatie is AirBnB. Zij heeft 3,7 miljoen volgers op Instagram een plaatste een IGTV. Deze kreeg maar 77.000 weergaven, wat weinig is voor het totaal aantal volgers van de organisatie. Op IGTV is de betrokkenheid aan de lage kant, maar als je hier moeite insteekt, zal dit zeker groeien. IGTV heeft YouTube (nog) niet ingehaald, hoewel zij dit natuurlijk wel had gehoopt. Toch moeten we niet vergeten dat videocontent groeiende is en men hier over het algemeen liever naar kijkt dan dat zij dezelfde content lezen in een artikel. IGTV is de plek voor allerlei soorten content. Van zingen, tot het uithalen van grappen, make-up tutorials, work-out video’s, filmscènes en nog veel meer.
Als bedrijf kun jij een samenwerking aangaan met een influencer op Instagram die hoge kijkcijfers heeft op IGTV, maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan om je merk te verkopen? Wil jij tips hierover weten en hierover sparren? Stuur ons even een bericht en we kijken samen naar het boeken van resultaat voor jouw merk.