Facebook stijging van verkeer. Speel jij hier ook op in?

Michiel UmmelsSocial media blog

Facebook verkeer stijging door corona

We ‘vervellen’ ons meer door de coronacrisis dus het verkeer op Facebook stijgt. Een logische conclusie maar niet helemaal waar volgens de Paper Mag. Terwijl  de social media kanalen YouTube en Netflix een stijging van 15 procent meemaken en Twitter 23 procent meer verkeer realiseer. Maakt Facebook een groei van 27 procent mee. Een logische gedachte zou zijn dat alle platformen een gelijke groei zouden meemaken. In deze blog vertellen wij waarom Facebook een grotere stijging meemaakt en hoe jij als ondernemer hierop in kan spelen.

Facebook groepen

Via Facebook is het mogelijk om met een (besloten) groep te communiceren over elk onderwerp. Dit kan bijvoorbeeld een hobbygroep zijn of nieuwsgroep. Deze groepen maken een hoge groei mee omdat mensen graag willen praten over iets anders dan corona. En dit kan in deze groepen. In deze groep vind je vaak mensen met dezelfde interesses waardoor communiceren erg gemakkelijk gaat. Bedrijven kunnen kijken naar interessant groepen. In vele groepen is het niet toegestaan om reclame te maken voor jouw bedrijf. Wel kun je gewoon over een merk praten en op deze manier reclame maken. Ben jij actief in de fiets branche dan is het relevant om opzoek te gaan naar Facebook groepen met fietsers en wielrenners.

Hulp tijdens corona

Naast de groepen die al op Facebook bestonden. Zijn er sinds het coronavirus veel nieuwe groepen ontstaan. Deze groepen hebben een belangrijke functie en bieden hulp voor lokalen mensen en bedrijven. Jij als bedrijf kan je aansluiten bij zo’n groep. In vele van deze groepen is het wel toegestaan om reclame te maken voor jouw bedrijf. Zo kun je als restaurant bijvoorbeeld jouw week menu delen met jouw dorp of stadsgedeelte.

Stijging berichten en (video)bellen

Sinds het corona virus worden er 50 procent meer berichten verstuurd via Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram. Dit geld ook voor (video)bellen. Deze groei is niet vreemd. Aangezien we geen ‘echt’ contact met vrienden, familie en collega’s mogen hebben is digitaal contact een vervangende optie. Facebook lanceerde op 14 mei een mogelijkheid om video te bellen via Messenger Rooms. Meer weten over Rooms en hoe jij dit kan inzetten voor jouw bedrijf is te lezen in deze blog.

De Facebook functies hierboven dragen bij aan meer sociale contacten, veiligheid en zekerheid. Daarom is het niet zo gek dat Facebook sinds de coronacrisis een grotere stijging heeft meegemaakt in het dagelijkse verkeer vergeleken met andere social media kanalen. Wil jij meer weten over de mogelijkheden om Facebook in te zetten voor jouw onderneming, neem vooral contact met ons op.