Facebook en virtual reality (VR): nieuwe standalone headset

Michiel UmmelsSocial media blogLeave a Comment

Facebook Oculus Go

Virtual reality (VR) is voor veel mensen nog nieuw. De headsets zijn nog niet te vinden in de meeste huishoudens. Echter groeit de markt flink. Volgens SuperData Research gaat VR groeien van een 3,8 miljard euro handel in 2018 naar maar liefst een 16 miljard euro handel tegen 2021. En recentelijk heeft een nieuwe ontwikkeling plaatsgevonden: Facebook koppelt VR los van de console, computer, en telefoon, met een standalone VR headset: de Facebook Oculus Go. Waarom zou Facebook een leiderspositie in kunnen nemen op het gebied van VR? En als laatste: wat betekent dit voor jou?

Van console, PC of telefoon naar standalone

Er zijn op het moment drie manieren om VR-technologie te gebruiken, maar ze zijn allemaal nog prijzig. Er komt dus een vierde manier bij: standalone.

  1. PC

Je kunt met de HTC Vive en Oculus Rift aansluiten op een PC. Nadeel daarvan is dat je een dure computer nodig hebt met flinke specificaties.

  1. PS4

De Sony PS4 VR headset kun je op de PlayStation 4 aan te sluiten. Dat maakt de Sony set toegankelijker voor de meesten. Echter is dit alsnog een dure optie.

  1. Smartphone

Er zijn ook andere headsets die je op je telefoon kunt aansluiten, maar daar heb je weer een goede smartphone voor nodig.

  1. NIEUW: standalone

De volgende stap binnen VR is om het volledig standalone te maken: geen dure PC, console, of telefoon meer nodig. Dat is de Oculus Go.

Facebook Oculus Go, op weg naar de overname

Facebook maakt een zet voor VR overheersing. Daarom is de Facebook Oculus Go gecreëerd, die voor maar € 219,- wordt verkocht. Het apparaat heeft niet de beste specificaties, maar het werkt voor simpele virtual reality spelletjes en het kijken van 360 graden video’s. Facebook heeft de Oculus Go bijvoorbeeld gebruikt om het WK voetbal te tonen, vanuit het oogpunt van het publiek of bij het doel. Er wordt geschat dat de Oculus Go weleens de best verkochte VR headset ooit zou kunnen worden, en dat daarmee Facebook de overhand neemt. Waarom? Omdat de headset met het interne geheugen geen ander apparaat nodig heeft om te gebruiken. De goedkoopste optie ooit.

Wat betekent dit voor jou?

Als bedrijf is het zaak om in te spelen op de VR markt, die steeds harder gaat groeien. Die groei is vrijwel gegarandeerd nu Facebook meedoet. Je kunt allerlei toepassingen verzinnen voor VR en voor de Facebook Oculus Go.

  • Laat men via virtual reality door je winkels ‘lopen’ en dingen uitkiezen met previews
  • Geef de optie zelf dingen te samenstellen. Voorbeelden: een Audi droomauto creëren of een nieuwe badkamer samenstellen om vervolgens doorheen te lopen
  • Creëer een 360 marketing video om je bedrijf te promoten
  • Ga samenwerken met een game developer voor een sponsored game
  • Sociale applicaties voor VR zoals Facebook Spaces
  • Meer opties!

Deze lijst was niet exclusief, voor meer toepassingen van VR in de bedrijfswereld kun je contact met ons opnemen. Hopelijk heb je zo meer handvatten om een start te maken in de VR markt.

Geef een reactie