Facebook Marketplace biedt advertentieruimte

Michiel UmmelsSocial media blogLeave a Comment

Adverteerders hadden al meerdere opties gekregen van Facebook om te adverteren. Zo werd de mogelijkheid gelanceerd om op Instagram, Messenger en met expresartikelen te adverteren. Facebook komt nu met iets nieuws: Facebook Marketplace. Een platform waar alle gebruikers van Facebook bij kunnen voor de koop en verkoop van goederen. Marktplaats heeft er een stevige concurrent bij.

Wat is Facebook Marketplace?

Marketplace is een makkelijke en geschikte manier om te kopen en te verkopen in je omgeving. Door middel van een simpele lijstweergave kun je kijken voor producten die in je omgeving te koop worden aangeboden. Nu reist misschien de vraag: Waarom zou ik Marketplace gebruiken in plaats van bijvoorbeeld marktplaats? Je hoeft geen aanpassingen te doen, Marketplace is één klik verwijderd als je al op Facebook zit. Dat maakt Marketplace laagdrempelig en daardoor zeer interessant. Als je hierin meeneemt dat in 2017 het aantal actieve Nederlandse gebruikers ruim tien miljoen gebruikers heeft waarvan acht miljoen dagelijks, ontstaat hier een grote potentiele afzetmarkt voor iedereen die online spullen wil verkopen.

Waarom kiest Facebook voor de dienst Marketplace?

Facebook loopt de afgelopen tijd tegen het feit aan dat gebruikers vinden dat er te veel advertenties op de tijdlijn staan. Hier had Facebook een groot probleem aan want het aantal adverteerders op het platform groeit consequent. Deze groei wil Facebook doorzetten, dit doen ze door meer advertentieruimte aan te bieden. Facebook is op zoek gegaan naar een nieuwe plek om te adverteren binnen Facebook en lost dit op met Marketplace.

Hoe gebruik ik Facebook Marketplace als adverteerder?

Momenteel hebben veel accounts de functie nog niet. Enkele grote adverteerders binnen het platform krijgen vaak voorrang om langzaamaan binnen het platform te rollen. Het kan zijn dat je deze feature nog niet in je account hebt. Daarnaast is de feature ook alleen beschikbaar wanneer je al campagnes hebt met doelstellingen in verkeer, conversies of verkopen uit de catalogus.

 

Voldoe je aan deze eisen? Dan kun je eenvoudig Marketplace selecteren als plaatsing binnen je advertentieset. Naast voorgenoemde voorwaardes is er nog een andere eis waar je als adverteerder aan moet voldoen. Je kunt alleen binnen Marketplace adverteren wanneer je óók op de tijdlijn adverteert. Videoadvertenties worden binnen het platform ook nog niet ondersteund. Wie weet binnen afzienbare tijd wel, maar vandaag de dag, nog niet. Enkel en alleen binnen Marketplace adverteren behoort nog niet tot de opties, zo zie je dat Facebook langzaamaan verschillende opties naar buiten brengt om te kijken welke succesvol blijken binnen het platform en welke niet.

Hoe kan ik het campagne succes van Facebook Marketplace inzien?

Het bepalen van het succes van een campagne op Facebook Marketplace blijkt in praktijk lastig. Een manier om de resultaten zichtbaar te maken is om de draaiende campagne te specificeren via plaatsing. Met deze optie worden de resultaten van de individuele plaatsing zichtbaar. Zo krijg je deels inzicht in de resultaten van de campagne.

Welke doelgroep ziet mijn advertenties op Facebook Marketplace?

De gebruikers van Facebook Marketplace zijn over het algemeen gebruikers die koopjes zoeken of gebruikers die specifiek op zoek zijn naar een product. Naar onzes inziens is Facebook Marketplace de plek waar producten gekocht en verkocht kunnen worden. De vraag naar diensten zal op dit platform relatief laag zijn, verwachten wij. Echter, de toekomst zal uitwijzen welke producten wel en niet succesvol zijn op dit platform.

Benieuwd wat Facebook Marketplace voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op!

Share this Post

Geef een reactie