Facebook groep: ideaal voor klantenbinding

Anouk de WitFacebook, Social media blog

facebook-groep

Het is zonde als je veel tijd stopt in het schrijven van een Facebook bericht, maar deze vervolgens weinig bereik haalt. Wat je hier aan kunt doen? Je zou je content kunnen verbeteren. Maar wat beter is, is het aanmaken van een Facebook groep. En let op: een Facebook groep is niet hetzelfde als een Facebookpagina. Het algoritme van Facebook is verandert waardoor je als zakelijke pagina minder interactie hebt op organische post. Daarom is het tijd om over te schakelen van pagina naar een groep. Heb jij al een groep aangemaakt?

Wat is een Facebook groep?

Het wordt al gebruikt door 400 miljoen mensen wereldwijd… de Facebook groep. Je moet het zien als een privé community met gedeelde interesses. Van foto’s en video’s tot mededelingen en discussies. Een goed voorbeeld van een succesvolle groep is: “The Bastard Owner Group”. De mensen die deel maken uit deze groep kennen elkaar niet, maar er komt 1 ding overeen: het zijn BBQ fans! In deze Facebook groep worden dagelijks tientallen berichten geplaatst. Mensen stellen vragen in de groep, delen talloze recepten en plaatsen mooie foto’s en video’s. Het mag allemaal, als het maar betrekking heeft tot de Bastard BBQ. Maar wat is het nut ervan? Facebook wil met deze groepen meer betekenisvolle interactie laten plaatsvinden. Door gedeelde interesses op te zoeken, voel je je meer verbonden met elkaar. Het zijn vaak besloten groepen, maar nadat je een volgverzoek stuurt, word je geaccepteerd. Zolang je je aan de regels houdt, kun je zo lang als je wil lid blijven van de Facebook groep.

Hoe kan je het gebruiken als bedrijf?

Als bedrijf is het belangrijk om veel onderzoek te doen naar je doelgroep, trends bij te houden en actief te blijven op social media. Daarom is het ook belangrijk om als bedrijf een Facebook groep aan te maken met de doelgroep die jij wil bereiken. Nu kun je op deze pagina je product of dienst promoten, maar ook contact opnemen met de volgers. Een Facebook groep is namelijk ideaal voor klantenbinding. Je kan het gebruiken als dialoog voor je klanten. Zij kunnen hier meningen met elkaar uitwisselen, vragen stellen of feedback geven op jouw product/dienst. Een bestaande klant zal zich eerder betrokken voelen in een groep als hier goede communicatie plaatsvindt. Het is belangrijk om niet direct je merk te verkopen in een Facebook groep, maar eerst contact te leggen met geïnteresseerden of andere experts in jouw vakgebied.

Nieuw binnen Facebook groepen?

Facebook houdt zich steeds meer bezig met het bedenken van nieuwe functies om meer interactie te creëren onder de gebruikers. Zo heeft Facebook eerder dit jaar badges voor topfans toegevoegd. Dit is een badge die je van een pagina kunt krijgen als je veel inhoud van die pagina hebt bekeken, leuk hebt gevonden of op hebt gereageerd. Als topfan kan je exclusieve berichten ontvangen. De beheerders van deze pagina zetten deze functie vaak in om betrokkenheid te vergroten met hun fans zodat zij actief blijven op de pagina en er meer sprake komt van interactie.

Wil jij een groep aanmaken? Lees deze tips!

  • Maak een duidelijke en verleidelijke groepsomschrijving;
  • Stel regels op en deel deze ook in de omschrijving;
  • Verzin goede hashtags, zodat je groep gevonden kan worden;
  • Bedenk wie je wel en niet in de groep wil. Het moet wel serieus blijven.

Veel succes met het aanmaken van een Facebook groep! Als je vragen hebt, neem gerust contact met ons op.