Een Winstgevende Webshop: maak van kijkers kopers

Isabelle FeterisSocial media blog

Het begon allemaal met een idee

Volgens de cijfers van het CBS blijft het aantal online verkopen groeien en groeien. Het internet is dus de perfecte plek om je producten te verkopen – en daar zag jij een mogelijkheid: Het beginnen van een Winstgevende Webshop.

Het lijkt super simpel; Je schrijft je in bij de KvK (als je dat al niet had gedaan). Je bouwt een webshop of besteedt dit uit. Je zet je producten erin en je bent good to go. Je hebt geen kosten voor winkelhuur, personeel, elektriciteit, noem het maar op. Het lijkt allemaal te gaan over rozen. En dan staat je website online. Nu zullen de klanten wel binnenstromen toch?

Je wacht. En je wacht. En je wacht. Maar de klanten komen niet of te weinig. Je webshop is alles behalve winstgevend. Je bent niet de enige want 25 tot 50 procent van de webshops stopt binnen twee jaar vrijwillig of omdat ze failliet gaan. Maar aan de andere kant; 50 tot 75 procent weet het hoofd wél boven water te houden. Ze weten klanten te trekken en te behouden. Ze draaien genoeg omzet om van hun webshop niet alleen rond te komen maar ook echt te leven. Ze hebben een Winstgevende Webshop. Hoe doen ze dat toch? Wat weten zij wat jij (nog) niet weet?

#1 Less is More

Je bent een ondernemer en je barst van de ideeën. Ieder idee zie je als een kans en grijp je met beide handen aan. Dus als je een idee hebt voor een nieuw product, komt dat vanzelfsprekend in je webshop. Uiteindelijk heb je een webshop met oneindige keuzemogelijkheden en gek genoeg is dat juist niet wat de klanten willen. De klanten willen overzicht zodat ze goed kunnen kiezen en niet overwhelmed raken door het aanbod.

#2 Kies je Klant

Je kunt allemaal producten kiezen en je shop inrichten, maar je kunt ook denken vanuit je klant. Daarvoor moet je een goed beeld hebben van wie je ideale klant is. Is het een man of een vrouw? Welke leeftijd heeft je ideale klant? Welke interesses heeft je klant en waar is je klant mee bezig? Op basis hiervan kun je een profiel van je klant maken en alles erop inrichten dat het past bij de behoeften van je klant.

#3 Besteed het uit

Je bent de eigenaar van een webshop maar het lijkt er meer op alsof je een postorderbedrijf bent. Dat kan je slimmer doen. Besteed de taken uit waar jij geen zin in hebt – of wat een ander efficiënter kan doen. Geen zin om alle pakketjes in te pakken en op te sturen? Besteed het uit. Geen zin om mails van ontevreden klanten te beantwoorden? Besteed het uit. Geen zin om de promotie van je webshop te regelen? Besteed het uit.

#4 Werk samen

Er zijn een heleboel grotere platforms die het voor jou makkelijker maken om via je webshop producten te verkopen. Op deze platforms kun jij je producten plaatsen met of zonder link naar je website. Deze grotere platforms komen veel meer bezoekers dan op jouw website waardoor de kans veel groter is dat ze iets bij je kopen. Denk aan samenwerkingen met bol.com, marktplaats of ga internationaal en werk met Amazon en Ebay.

#5 Gebruik mensen met bereik

Misschien heb jij geen groot netwerk. Ik heb goed nieuws voor je, dat is geen probleem. Je hoeft het namelijk niet allemaal zelf te hebben. Er zijn duizenden mensen met een enorm bereik namelijk de influencers. Zij zijn bereid voor een tegenprestatie om jou te helpen. Je kunt kiezen uit bloggers, vloggers, instagrammers, noem het maar op. Ga wel na of de influencer past bij wat jij aanbiedt zodat hun volgers jouw potentiële klanten kunnen worden.

#6 Ga Multimediaal

Om je webshop te promoten is social media een ideaal marketingkanaal. Blijf niet steken bij één social media kanaal maar ga multimediaal. De ene klant is visueel ingesteld en bereik je het beste via Instagram. De andere klant leest liever en bereik je via LinkedIn. Weer een andere klant is auditief ingesteld en bereik je via Podcasten. Zo zijn er meerdere kanalen met elk hun eigen kracht en wanneer je deze krachten bundelt heb jij een mega krachtige social media strategie.

#7 Wees niet bang om fouten te maken

We willen het graag in één keer goed doen, maar dat is niet de snelste weg naar Rome. Deze weg zorgt namelijk voor enorm veel frustraties en leidt er waarschijnlijk toe dat je opgeeft voordat je überhaupt in de buurt gekomen bent. Doordat je fouten durft te maken, begin je eerder en blaas jij je ideeën de wereld in. Op deze nieuwe ideeën krijg je feedback zodat jij je ideeën kunt aanpassen en optimaliseren. Zo krijg je een eindproduct die je nooit in één keer had kunnen bedenken.

#8 Kwaliteit boven kwantiteit

Voordat je aandacht gaat besteden aan het uitbreiden van je assortiment, neem je eerst je huidige assortiment onder de loep. Welke producten doen het goed en weet je waarom? Heb je duidelijke foto’s en beschrijvingen van je producten? Hoe zijn de reviews en hoe kun je deze verbeteren? We denken dat onze klanten alleen maar meer en meer willen maar dit is niet per definitie zo. Mensen worden niet gelukkiger van meer keuze maar juist ongelukkiger. Ze krijgen eerder het idee dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben. Door kwaliteit boven kwantiteit te verkiezen, gaan je sales door het dak!

#9 Wat is jouw waarom?

Wat is de reden dat jij doet wat je doet? Waarom zouden klanten bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent? Is dat de prijs? Dan heb je geen duurzame webshop. Er kan er uiteindelijk maar één de goedkoopste zijn. Een duurzame strategie is om klanten te binden door een band met ze op te bouwen. Door te communiceren wat je doet en waarom kun je deze band opbouwen. Vertel jouw verhalen, verhalen van je klanten en verhalen van anderen om het persoonlijk te maken. Gebruik dit in je marketing op sociale media en binnen no time heb jij een trouwe following opgebouwd. 

#10 Ga vol gas op de marketing

Je kunt je webshop in de lucht gooien en hopen dat er mensen opkomen. Maar in die hoopstand ga je geen omzet draaien. Daar trek je geen klanten mee aan. Klanten moeten jou weten te vinden en als dat ze niet lukt, kunnen ze niet bij je kopen. Simple as that! Marketing is enorm belangrijk als het gaat om webshops. Minimaal 50% van je tijd zou hierin moeten zitten om een winstgevende webshop te hebben. Wil je deze tijd liever anders besteden? Laat ons je helpen bij je marketing! Zet de eerste stap vandaag nog door je social media onder de loep te laten nemen