De redenen dat de advertentie omzet van Amazon stijgt

Michiel UmmelsSocial media blog

amazon

De redenen waarom de advertentie omzet van Amazon stijgt

Amazon heeft vorig jaar wereldwijd 10 miljard dollar aan advertenties omzet ontvangen, toch blijft Google aan kop met 31 miljard dollar  in de eerste kwartaal van 2018.  Amazon streeft naar 100 miljard dollar aan advertentie omzet en dat willen ze bereiken door onder andere reclamebedrijf  Sizkmek over te nemen. Hieronder vind je een opsomming van 3 redenen waarom de advertentie omzet van Amazon stijgt. Ook komt aan bod hoe Amazon zijn beoogde 100 miljard dollar aan advertentieomzet gaat behalen.

Sizmek

Sizmek brengt de technologie, intelligentie, creatieve oplossingen en strategische service bij elkaar. Zo kun je inspirerende, naadloze advertenties maken die jouw marketingbudgetten optimaliseren. Daarnaast is het mogelijk om diepere klantrelaties op te bouwen, lokaal of wereldwijd.

Sizmek beheert zijn platform in meer dan 70 landen. Met lokale kantoren in vele landen die service bieden in Amerika, Europa en Azië. Er zijn meer dan 20.000 adverteerders en 3.600 agentschappen verbonden aan Sizmek. Hierdoor kan Sizmek door zijn expertise de juiste doelgroep voor je opstellen. Voor bestaande klanten gaat er niks veranderen, volgens Sizmek. Wel is het zo dat Amazon het Sizmek-systeem in haar eigen Slack gaan integreren.

De reden voor de overname is dat Sizmek een grote database heeft. Daarnaast heeft Sizmek een onafhankelijk DCM. Sizmek monitort alles via zijn eigen systeem en werkt dus niet via Google. Amazon daarentegen moest voorheen via zijn concurrent Google Adwords haar advertenties inkopen. Door de overname van Sizmek slaat Amazone feitelijk een stap over. Door de overname zal Amazon onafhankelijk kunnen adverteren en zal de kwartaal omzet van Amazon met 21% kunnen stijgen.

Header bidding

Amazon heeft zijn eigen header bidding oplossing en wint hier snel terrein mee. Dit komt vooral door de lage kosten voor de advertenties en de snelheid van de op de cloud gebaseerde marketplace. Je ziet dat ze hier de kracht van AWS (Amazon Web Serivice) inzetten en zo geen vertraging  voor adverteerders veroorzaken. Naast de lage kosten die het voor websites aantrekkelijk maakt om deze header tag te gebruiken, zijn ook klantinzichten die Amazon levert een belangrijke motivatie. De combinatie van de lage kosten en de data die Amazon aan publishers levert, zorgen ervoor dat hun header bidding oplossing nu groter is dan die van Criteo.

Dynamische retargeting

Dynamische retargeting is zeker niet nieuw, maar de Amazon advertising heeft daar een wending aan gegeven. Door gebruik te maken van de Amazon tools kan een adverteerder potentiële klanten die producten hebben bekeken op Amazon retargetten. Dit kan met een banner waarin exact datzelfde product wordt getoond.

Ook kan een adverteerder ervoor kiezen om een aanvullend product te laten zien (bijvoorbeeld een bijbehorende accessoire) of een speciale actie te tonen aan de bezoeker van het product. Met een klik komt de consument weer terug op het  productpagina. Deze dynamische product retargeting kan wederom op elke site getoond worden via programmatic.

Meer weten over Amazon als marketplace? Lees hier er alles over.

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes? Volg dan onze bedrijfspagina of neem hier contact met ons op.