Adverteren via social media: ben jij al begonnen?

Hugo ZuiderbaanSocial media blog

adverteren via social media

Je zit op Facebook of Instagram door je tijdlijn te scrollen en ziet advertentie na advertentie voorbij komen. Waar komen al die advertenties vandaan? En waarom krijg ik deze advertenties te zien? Er zijn veel advertentie mogelijkheden via social media, zoals op Facebook, Instagram, Pinterest en ga zo maar door. Maar wat is nou het beste kanaal voor je doelgroep? En hoe begin je? Hieronder wordt alles uitgelegd over adverteren via social media en hoe je hiermee kan beginnen.

Social advertising: het begin

Allereerst begin je met het samenstellen van je doelgroep. Kijk naar leeftijden, demografische gegevens en interesses. Het vaststellen van een doelgroep is cruciaal om te beginnen met adverteren via social media. Wie is geïnteresseerd in je product of dienst? Dat moet je je afvragen in de eerste fase. Als dat eenmaal duidelijk is, kan je op zoek gaan naar het juiste kanaal voor je social advertenties.

Er heeft de laatste jaren een belangrijke verschuiving plaats gevonden. Vooral als het gaat om leeftijden. Ouderen (30+) zitten nog steeds op Facebook, maar jongeren zijn volledig over gegaan op Instagram en snapchat. De keuze van het kanaal wordt daarom belangrijk voor het tonen van je advertenties. Jongeren zullen niet snel reageren op advertenties die gaan over producten / diensten die ouderen leuk vinden en andersom. Je kan met kanaal keuze de plan volledig misslaan als je niet oppast.

Tracking & website

Je website op orde hebben. Dat is de tweede stap. Wanneer personen via een social media advertentie op een website komen die niet werkt of niet in de stijl van de advertentie is, zullen ze geen aankoop doen. Zorg er daarom voor dat je online huisstijl volledig doorgevoerd is in je advertenties en website. Daarnaast is ‘tracking’ belangrijk. Door middel van het installeren van pixels kan je nog meer resultaat uit je advertenties halen. Een social media pixel meet het gedrag van een gebruiker. Op deze manier kan je erachter komen wie je product of dienst heeft gekocht en waar deze persoon zich bevindt. Misschien plaats je je advertenties wel op het verkeerde kanaal! Een pixel geeft je in ieder geval die duidelijkheid.

Optimaliseren

Als al je advertenties lopen wordt het tijd voor optimaliseren. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk resultaat uit je campagnes halen en het liefst wil je voor elke marketing Euro er zoveel mogelijk voor terug. Bekijk je advertenties goed aan de hand van statistieken. Veel testen gaat je hierbij helpen. Test veel verschillende plaatjes, teksten, koppen en andere triggers om zo tot het beste resultaat te komen.

Voor nu is dit het wel. Wil jij ook zoveel mogelijk resultaat halen uit social media advertenties? Dan kan je bij ons terecht!