Adverteren via Pinterest, iets voor jou?

Michiel UmmelsSocial media blog

Pinterest is een social media kanaal die fungeert als digitaal prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen pinnen en vervolgens op een van de aangemaakte ‘borden’ bewaren om later te proberen of te kopen. DIY (do it yourself) zijn mega populair maar ook moodbords en style bords worden op pinterest samengesteld. De website en de mobiele applicatie zijn met name populair bij vrouwen (ongeveer 80% van de gebruikers. Op dit moment zijn er meer dan 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers. In Nederland zijn dit er 2,5 miljoen. Hier liggen kansen voor jou!

Adverteren via Pinterest?

Je kunt via Pinterest adverteren en op die manier je doelgroep bereiken. Het hoofddoel bij adverteren via Pinterest is het vergroten van awareness bij de doelgroep. Ze kennis laten maken met jouw product. Je doelgroep is makkelijk te vinden omdat gebruikers zelf borden maken met bepaalde interesses en op bepaalde termen zoeken. Pinterest heeft dus een hele database met profielen van mensen en hun kenmerken. Hoe kun je de doelgroep bereiken?

Je kunt Promoted Pins maken die in de feed komen van jouw doelgroep. Ook is het mogelijk om App Pins te maken die doorverwijzen naar een smartphone app. Adverteren kan ook met Cinematic Pins die afspeelt als de gebruiker scrolt. Stopt de gebruiker met scrollen? Dan stopt de pin ook met afspelen. Ook is het mogelijk reguliere video’s in de feed van gebruikers te laten verschijnen, keyword targetting te gebruiken en buyable pins te promoten (pins waarbij je direct het product kunt kopen). Mogelijkheden zat. Tijd dus om Pinterest voor jou te laten werken!

Adverteren via Pinterest in 6 stappen!

1. In Pinterest, klik je op het plusje (+) en selecteer Maak advertentie

2. Bepaal je campagne doelstelling die het beste jouw bedrijfsdoelstellingen past

Kies een doelstelling voor je campagne die aansluit bij je bedrijfsdoelstellingen. Er zijn drie overkoepelende doelen die je met campagnes kunt bereiken:

  • Bereik / awareness, deze advertentie is om mensen op de hoogte te brengen van jouw product of dienst. Gebruik hiervoor de Awareness- en Video Awareness-campagnes.
  • Verkeer,  dit is om mensen naar jouw website of social kanalen te leiden. Het is te meten op basis van kliks. Gebruik hiervoor de Traffic- en Promoted App Pin-campagnes.
  • Interactie, dit is om het engagement met je doelgroep te vergroten. Reacties, likes en reposts horen allemaal bij engagement. Gebruik hiervoor de Engagement campagnes.

3. Selecteer Maak nieuwe en vul de campagnenaam in

4. Je kunt een bestedingslimiet bepalen om het maximale budget voor een campagne in te stellen

5. Klik Ga door om jouw campagne te maken en door te gaan naar de advertentiegroep instelling

In de advertentiegroepen kun je budget, tijdsperiode, doelgroep en biedingen voor de gesponsorde pins in de groep instellen. Het maken van meerdere advertentiegroepen is een goede manier om te ontdekken hoe verschillende gebruikers omgaan met je inhoud. Je hebt de mogelijkheid om bepaalde advertentiegroepen te targeten op een specifieke doelgroep. Je kunt targetten op interesses, zoekwoorden, demografische kenmerken maar ook op mensen die op je doelgroep lijken, jouw doelgroep volgen of jouw volgers zijn op een ander kanaal.

6. Nadat je een campagne en campagnegroep in de advertentiemanager hebt aangemaakt, selecteer je de pin(s) om te sponsoren

Meer weten over adverteren op Pinterest of op andere social media kanalen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!