Adverteren op Pinterest biedt kansen

Michiel UmmelsSocial media blogLeave a Comment

adverteren op pinterest

Adverteren op Pinterest, wat is Pinterest?

Geinteresserd in het adverteren op Pinterest? In dit blog zal worden uitgelegd wat Pinterest is wat de mogelijkheden zijn. Pinterest is een social media platform dat is ontstaan in 2010. Sinds 2010 is Pinterest gegroeid toe een platform dat elke maand zo’n tweehonderd miljoen actieve gebruikers heeft. Het social media platform fungeert als een digitaal prikbord. Wanneer je een account hebt aangemaakt op Pinterest kan je over het gehele web afbeeldingen, video’s en artikelen pinnen en ze opslaan op je prikbord. Dit doe je door naar bijvoorbeeld een afbeelding te gaan en door rechtsboven op de ‘pin-it’ knop te klikken. Na het drukken op de knop kan de gebruiker ze opslaan in de door haar aangemaakte prikborden. Zo kan ze verschillende categorieën aanmaken om de afbeeldingen in te categoriseren. Zo is het mogelijk om al gauw nieuwe ingevingen of inspiraties te verzamelen voor een nieuw idee. Momenteel is Pinterest vooral populair onder de vrouwen, want 80% van de huidige gebruikers bestaat uit vrouwen.

Wat maakt Pinterest social media?

Pinterest wordt als social media beschouwd doordat de prikborden die de gebruiker aanmaakt openbaar staan op het social media platform. Zo kan iedereen die een gebruiker is van Pinterest jouw prikborden zien en deze ook beoordelen. Voor andere gebruikers is het ook mogelijk om de ‘re-pin’ uit te voeren. Met de re-pin kan een bezoeker op jouw prikbord een afbeelding of artikel naar zijn eigen prikbord pinnen. En mocht je geïnteresseerd zijn in het samen opstellen van een prikbord is dat zeker mogelijk.

Adverteren op Pinterest

Waarom zou je gaan adverteren op Pinterest? Zoals eerder beschreven bestaat de doelgroep van Pinterest voor 80% uit vrouwen. Voor bedrijven die hun producten of diensten richten op het vrouwelijke geslacht is adverteren op Pinterest in een ideale manier om bij je doelgroep te komen. Echter is adverteren op Pinterest niet hetzelfde als via Facebook of Instagram. Voor het adverteren op Pinterest heb je als bedrijf een andere strategie nodig. Toch gaan veel bedrijven al aan de slag met het adverteren op Pinterest.

De verschillende Pins

Pinterst kent verschillende Pins. Zo heb je de normale Pins die door de gebruikers worden gebruikt, maar voor bedrijven die willen gaan Adverteren op Pinterest zijn er meer pins beschikbaar. Zo hebben we de promoted pins, cinematics pins & app pins, video pins, buyable pins en rich pins. Een waslijst vol met mogelijkheden. Elke pin heeft zo zijn uniekheid. Het is dan ook verstandig om van te voren te beslissen wat voor soort advertentie je wilt gaan gebruiken. Wordt het een korte video, komen er producten op de foto met een directe link naar je website of wil je graag informatie delen naar je gebruikers toe. Wat deze pins wel gemeen hebben is dat ze tussen de feed van je doelgroep terechtkomt. Adverteren op Pinterest kan je merkwaarde flink versterken door met mooie foto’s, video’s en artikels tussen de feed van je doelgroep te komen.

Pinterest is momenteel nog hard aan het groeien en zal dan ook met nieuwe mogelijkheden komen voor de gebruiker om zijn prikbord steeds interessanter te maken. Zo zullen er ook steeds meer mogelijkheden komen tot het adverteren op Pinterest. Een mooi voorbeeld van een innovatie binnen Pinterest was de Pinterest Lens die over technologie beschikt om visueel te zoeken. Het adverteren op Pinterest is momenteel alleen nog beschikbaar in de US, CA, UK, IE, AU & NZ. Het is nog even afwachten voordat het adverteren op Pinterest in Nederland beschikbaar word. Wanneer het beschikbaar wordt zal het vele mooie kansen gaan bieden. Een ontwikkeling om naar uit te kijken.

Benieuwd naar de mogelijkheden tot het adverteren op social media? Neem dan gerust contact met ons op, zodat we gezamenlijk resultaat uit jouw social media kunnen halen.

Geef een antwoord Reactie annuleren