Adverteren op Instagram? 3 tips voor meer conversies, deel 1

Michiel UmmelsSocial media blogLeave a Comment

Adverteren op Instagram

Bijna 1 op de 5 jongeren koopt wel eens iets via Instagram, blijkt uit onderzoek van Pakkie onder duizend Nederlanders. Verwacht wordt dat dit getal alleen nog maar gaat stijgen. Ook interessant is dat het merendeel van deze aankopen blijken impulsaankopen te zijn. Belangrijk is dus om hier op in te spelen met advertenties. Wat zijn nou manieren om aankopen te stimuleren via advertenties op Instagram? In deze blog staan 3 tips om daadwerkelijk resultaat te boeken met Instagram advertenties.

Stel een nauwe doelgroep in, gebruik een Lookalike Audience

Bij het adverteren op Instagram zonder een duidelijke doelgroep te stellen wordt veel budget verspild. Valt het jou op dat ook op social media veel advertenties voorbij komen die helemaal niet relevant zijn voor je? Bedrijven lopen op deze manier veel clicks en conversies mis. Net als bij Facebook kun je via de Business Manager (of gespecialiseerde advertentiesoftware) voor Instagram heel nauw de doelgroep bepalen. Jongeren kopen veel, dus richt dan ook op jongeren en houd rekening met weersinvloeden en optimaliseer op je doelstelling.

Werk met een Lookalike Audience. Maak een custom audience aan van de mensen die al de Facebook-pagina leuk vinden. Vervolgens kun je deze doelgroep gebruiken om op die mensen te adverteren via Instagram die er op lijken. Dit publiek zal veel beter converteren, omdat ze dezelfde interesses hebben.

Werk met influencers

Het blijkt keer op keer te werken: sociale bewijskracht. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van reviews voor de beslissing om een product te kopen, of de mening van een vriend over een nieuwe film. Deze dingen hebben effect op de koopintentie mensen, en hier kan ook bij het adverteren op Instagram op ingespeeld worden. Instagram influencers zijn de nieuwe ambassadeurs. Belangrijk is om een influencer te vinden die precies aansluit bij het merk, of in ieder geval de uitstraling heeft om de advertentie goed over te laten komen.

Maak de conversiefunnel af

Deze laatste wordt het meeste vergeten: na het adverteren via Instagram komt men op de Instagram landingspagina, en dan? De conversiefunnel moet afgemaakt worden. Daar moeten wat zaken voor op orde zijn om dat tot een succes te brengen. Een goede landingspagina heeft één titel, en één conversieknop. Daarnaast is een stuk tekst met uitleg, kort en bondig. Je kunt visual cues gebruiken om mensen te begeleiden naar de conversieknop. Gebruik ook cijfers, bijv. ‘Al 352 gelukkige kopers gingen je voor’. Dit cijfer wekt overigens weer de sociale bewijskracht op, iets wat ook op de landingspagina succes stimuleert.

Met deze drie tips heb je hopelijk meer handvatten om beter te adverteren op Instagram én meer conversies te behalen. Meer weten over Instagram adverteren? Schroom vooral niet om contact met ons op te nemen voor meer advies!

Geef een reactie