Nieuw! 3 type advertenties binnen Facebook

Michiel UmmelsFacebook, Social media blog

Advertentietechnieken van Facebook

Adverteren op Facebook gebeurt steeds en steeds meer. En dat is logisch: Facebook heeft een groot bereik, een grote doelgroep en is nog steeds reuze populair. De online wereld verandert snel en daar moet je op inspelen. Daarom is het ook belangrijk dat advertenties zich blijven vernieuwen als je gezien wil worden door je klant. Facebook weet wel hoe je met de tijd mee moet gaan, dus heeft het platform drie (!) nieuwe advertentietechnieken ingezet.

De drie nieuwe advertentietechnieken

Augmented Reality (AR)

Een vorm van AR is Snapchatfilters. Deze bestaan al sinds januari 2015 en zijn niet meer weg te denken. Elke week verschijnt er wat nieuws en ze zijn ook makkelijk om zelf te ontwerpen. Als merk is dit een slimme manier om meer naamsbekendheid te genereren. Voorbeelden van grote merken die hier gebruik van maken zijn Coca-Cola, McDonald’s en MTV. Deze merken hebben bedacht waar hun doelgroep behoefte aan heeft en waar deze te vinden is. Het klinkt vrij simpel: hoe unieker het filter, hoe meer mensen hem zullen gebruiken en doorsturen naar vrienden en dus hoe meer het filter (en jouw merk) wordt ontdekt. Sinds maart 2018 kun je ook op Facebook een story maken en volop gebruik maken van AR. Een goede kans voor merken om op Facebook deze advertentietechniek toe te passen.

Video poll

Het is niet nieuw om een video te plaatsen als advertentie, maar wél om hier een poll bij te plaatsen. Door een poll toe te voegen, is er meer interactie voor je lezers. Deze functie wordt ook veel gebruikt in Instagramstories. Men heeft op deze manier net wat meer aandacht voor je bericht dan wanneer er geen poll of iets van interactie aan is verbonden. “In vijf van de negen onderzoeken naar merkbekendheid hebben we vastgesteld dat video poll-advertenties de merkbekendheid verhogen in vergelijking met videoadvertenties.”, luidt Facebook.

Speelbare advertentie

De twee bovenstaande advertentietechnieken genereren veel interactie, maar deze manier van adverteren is onweerstaanbaar. Speelbare advertenties trekken je aandacht op een speelse manier. Het komt steeds vaker voor dat er spelletjes verschuilen achter een reclame. Wanneer er een reclame van 30 seconde wordt afgespeeld, kun je vaak het spel spelen terwijl de advertentie afloopt. Op deze manier maak je al kennis met het merk/product/dienst en kom je erachter of je geïnteresseerd bent.

Welke advertentietechniek kun je het beste inzetten als merk?

Hoe kom je er nu achter wat een goede advertentietechniek is om in te zetten als merk? Leer je doelgroep kennen! Over het algemeen worden de speelbare advertenties als minst hinderlijk ervaren. Men ziet deze als tijdvulling en niet als reclame. Als men een nieuw spel ontdekt of interessant vindt, wordt dit vaak doorverteld. Zo kom je als merk snel aan naamsbekendheid. Door het plaatsen van een andere advertentietechniek: de (video) poll, geef je het idee aan je volgers dat hun mening invloed heeft. Met de derde techniek: AR, geef je mensen plezier door het bieden van een nieuw filter. Hoogstwaarschijnlijk kijken zij ook naar de maker van het filter. Zorg ervoor dat het filter past bij jouw doelgroep en dat je merk en/of product duidelijk zichtbaar is.

Veel succes met het uitproberen van deze advertentietechnieken! Heb je hulp nodig met adverteren op deze manier of wil jij je social media beheer uitbesteden? Neem contact met ons op en wij helpen jou.