3 tips voor een effectiever social media beheer

Max Van BijsterveldSocial media blog

Social media beheer

Voor veel ondernemers blijft het een doorn in het oog: tijdens een drukke dag tijd vrijmaken voor social media beheer. Het ontwikkelen van een effectieve social media strategie kan heel overweldigend zijn. Zeker als je geen ervaring hebt met content creatie en community building. Dan is het extra frustrerend als je ziet dat directe concurrenten wel successen boeken op Facebook en Instagram. Laat je echter niet uit het veld slaan! In deze blog geven wij je 3 handvatten die voor een sterk social media beheer gaan zorgen.

1. Creëer een content kalender

Zonder concrete strategie is het heel lastig om op social media te groeien. Daarom is het belangrijk om elk (half) jaar een concrete content planning te maken. Nu hoef je niet elke week met nieuwe ideeën te komen en post je ook geen willekeurige content. Deze structuur zorgt ervoor dat je meer rust hebt en jouw social media effectiever kan beheren.

Dit zijn de belangrijkste aandachtpunten voor een content kalender:

  • Geef voor elk stuk content aan voor welk platform het bedoeld is. Sommige content werkt beter op LinkedIn dan op Facebook.
  • Bepaal het doel van elk stuk content. Wil je bijvoorbeeld meer brand awareness, interactie of  je doelgroep tot actie aanzetten?
  • Verwerk concrete deadlines voor elke post. Grote bedrijven posten consistent op de momenten dat de doelgroep het meest actief is. Test dit voor jezelf uit! Zo is je tijd en moeite welbesteed.

Lees ook: Social media trends voor 2019

2. Gebruik content planning tools

Instagram wordt steeds belangrijker voor bedrijven omdat er inmiddels 1 miljard gebruikers op het platform zitten. Met mooie content zijn veel pagina’s is staat om snel te groeien. Precies hier gaat het dan ook mis bij de meeste bedrijven. Je moet een Instagram profiel als een groot canvas zien waarbij alle content op elkaar moet aansluiten. Als je dit niet doet zullen nieuwe bezoekers je pagina als rommelig ervaren. Dit is de nr. 1 reden waardoor jouw pagina snel vergeten zal worden. Werk dus aan een thema dat aansluit bij je huisstijl en kernwaarden.

Er zijn verschillende tools die automatisch content voor je posten, zodoende hoef je alleen de content te maken. Daarom is het wederom belangrijk om te weten wanneer je doelgroep het meest actief is. Verder kan je via de tool zien hoe je feed eruit zal zien wanneer je de nieuwe posts live zet. Daardoor kan je blijven schuiven tot het hele profiel mooi staat.

Met deze tools breng je structuur in je social media beheer:

  • SproutSocial
  • HootSuite
  • SocialOomph
  • PlanOnly

Bekijk hier een voorbeeld van een gaaf feed design.

3. Focus niet alleen op je eigen merk

Veel bedrijven doen de marketing nog op de ouderwetse manier. Ze zijn constant hun eigen producten aan het pushen in de hoop dat de doelgroep tot actie over zal gaan. Met de opkomst van het internet en social media zijn het nu juist de consumenten die zelf op zoek gaan naar oplossingen voor hun problemen. De winnende bedrijven pushen niet, maar trekken klanten juist met slimme content naar binnen.

Vraag jezelf dus altijd af hoe je content kan maken die de doelgroep aanspreekt. En aan wie kan je het nou beter vragen dan aan de mensen die je al volgen? Op Facebook en Instagram kun je een poll houden om te toetsen welke content ze het liefst willen zien, welke producten het populairst zijn of wat ze graag in hun vrije tijd doen. Ga eens met deze polls spelen en je zal je doelgroep herontdekken. En vergeet natuurlijk niet om deze nieuwe inzichten in je content te verwerken!

Ben jij al goed bezig met je social media beheer? Check het nu via onze gratis social media scan.