Snapchat adverteren

Snapchat is de te vergelijken met stories van Instagram. Dit medium heeft deze vorm van social media laten groeien. Gebruikers kunnen selfies en andere foto’s en video’s delen met hun vrienden. Het innovatieve van Snapchat is dat verstuurde foto’s en video’s na het kijken verdwijnen.

De doelgroep van Snapchat bestaat voornamelijk uit jongeren. Meer dan de helft van de jongeren tussen 15 en 20 jaar gebruikt Snapchat met uitschieters tot 40. Volgens onderzoeksbureau Newcom heeft Snapchat ruim 1,9 miljoen gebruikers, waarvan 960.000 dagelijks gebruikt maak van Snapchat..

In de leeftijd 20 tot en met 39 jaar is het aandeel Snapchatgebruikers slechts 11%. Wanneer de doelgroep van jouw bedrijf uit personen ouder dan 20 jaar bestaat is Snapchat wellicht niet het beste medium om in de investeren. Echter voor de doelgroep beneden de 20 is Snapchat adverteren de beste social media advertentievorm bij uitstek.

Welke advertentievormen zijn er binnen Snapchat?

Je kunt met Snapchat adverteren kiezen uit verschillende advertentievormen. Dit zijn:

  • Snap Ads
  • Sponsored Lenses
  • GeoFilters
  • Story Takeover

Snap ads

Snap ads zijn video’s van maximaal 10 seconden, die verschijnen wanneer de Snapchatgebruiker de stories van vrienden bekijkt. Ook kunnen snap ads verschijnen tussen de verhalen op de discover pagina of tijdens live video’s. Een snap ad ziet eruit als een normale snap en is net als iedere andere snap over te slaan. Het is daarom belangrijk dat een snap ad pakkend genoeg is om te blijven bekijken. De snap ad wordt altijd op volledig scherm weergegeven, waardoor hij ook de volledige aandacht van de kijker trekt.

Wanneer de kijker geïnteresseerd is in het product in de snap ad kan hij omhoog swipen. Afhankelijk van het doel van het Snapchat adverteren kun je hier kiezen voor een langere video, een artikel, de website van de adverteerder of het openen van de appstore om een app te downloaden.

    Gesponsorde lenzen

    Snapchat staat bekend om de verschillende lenzen die bij foto’s en video’s toegevoegd kunnen worden. Hondenoortjes, ‘vervormde’ gezichten en faceswaps kunnen op foto’s worden toegepast. Bedrijven kunnen hierop inspelen door gesponsorde lenzen aan te bieden, gericht op hun merk of product.

    GeoFilters

    Geofilters zijn filters voor over een snap, die exclusief voor een bepaalde locatie zijn. Wanneer een snap gemaakt wordt met een geofilter, is te zien waar deze snap gemaakt is. Dit is een functie die veel gebruikt wordt voor bijvoorbeeld jaloersmakende vakantiefoto’s op interessante plekken.

    Op het gebied Snapchat adverteren kunnen geofilters op verschillende manieren worden toegepast. McDonalds was het eerste bedrijf dat een gesponsord geofilter aanbood. In alle 14.000 vestigingen van McDonalds was het mogelijk om een snap met onderstaand filter te maken. Het gebruik van een geofilter is altijd gebonden aan een specifieke locatie. Daarom is deze vorm van Snapchat adverteren uitermate geschikt voor gebruik op bijvoorbeeld evenementen en beurzen.

    Story takeover

    Als bedrijf kan je zelf Snaps en verhalen maken op je Snapchat account. Met een gesponsorde Story Takeover kun je bijvoorbeeld een bekend persoon jouw account voor één dag laten overnemen zodat hij/zij via jouw Snapchat account kan Snappen. Gezien de jonge doelgroep zou je bijvoorbeeld Enzo Knol kunnen laten Snappen over jouw bedrijf. Zo kan je de doelgroep extra motiveren om naar jouw Snaps / bedrijf te kijken.

    Wat kost Snapchat adverteren?

    Een Snap Ad campagne opzetten kost je minimaal €50 per dag, wat uitkomt op zo’n €1500 per maand. Uit ervaring is gebleken dat je ongeveer €15 per 1000 views betaalt. Wat je voor deze prijs in ieder geval krijgt zijn unieke advertenties en een prima manier om een jonge doelgroep te bereiken. Voor een Sponsored GeoFilter betaal je zo’n €7. Hoe groter je radius (bereik van het filter) hoe meer je gaat betalen.

    Targeting bij Snapchat adverteren

    Zodra je de doelgroep hebt bepaald voor je boodschap kun je deze instellen binnen Snapchat. De hoofdcategorieën voor targeting zijn locatie, demografie, interesses, look-a-likes en audience match.

    Social Monsters en Snapchat adverteren

    Social Monsters ontzorgt je met het opzetten van de account, adverteren, facturatie en rapportages. Tegelijkertijd zorgen we voor het halen van het maximale resultaat uit elke campagne. Wij helpen je graag met het opzetten en uitvoeren van je Snapchat campagne.

    Mail ons!