Dit is hoe jij moet adverteren op LinkedIn

Michiel UmmelsLinkedIn, Social media blog

LinkedIn, het B2B social media platform, heeft met haar 450 wereldwijde miljoenen gebruikers een onwijs groot bereik. Berichten kunnen makkelijk worden verspreid door je connecties die het delen, interessant vinden of erop reageren. Dit gebeurt bij persoonlijke pagina’s, maar ook bij zakelijke. De laatste jaren wordt er steeds meer geadverteerd op LinkedIn. Een gemiste kans om er geen gebruik van te maken, toch?

Wat is de essentie van adverteren op LinkedIn?

Het bepalen van de juiste doelgroep is cruciaal. Het is mogelijk om een lijst te uploaden met e-mailadressen en bedrijven (minimaal 1.000 voor nodig), maar je kan ook zelf je doelgroep samenstellen. Je kiezen uit verschillende opties, zoals regio, woonplaats, geslacht, studierichting, bedrijfstak, functietitel, aantal jaren ervaring en nog meer. Naast de kiezen van een juiste doelgroep, moet je ook de juiste advertentie aanbieden. Wat probeer je over te brengen met de advertentie? Wil je meer volgers bereiken of wil je producten verkopen op de website? Denk aan een geschikte Call-To-Action. Maak een keuze “probeer nu 14 dagen gratis, downloaden, solliciteer nu, bekijk hier, abonneren, kopen of meer informatie”.

Hoe maak je een succesvolle LinkedIn advertentie?

Er zijn twee verschillende soorten om te adverteren: tekst advertenties en sponsored content. Welke je gebruikt, hangt af van je doelstelling. Wil jij meer interactie krijgen met je publiek, zoals meer volgers op je pagina of wil je juist meer verkeer op je website zodat je producten/diensten sneller worden gekocht? Als jij meer interactie wil, kan je het beste gebruik maken van sponsored content. Met sponsored content kun je een bestaande advertentie kiezen, maar ook een nieuwe opstellen. Je kan hierbij verschillende advertenties maken en meerdere doelgroepen selecteren. Zo kun je erachter komen welke wel werkt en welke wat minder. Verder is het dus belangrijk om de juiste advertentie te koppelen aan je doelstelling. Dan moet je bedenken met welke methode je gaat adverteren: CPC (cost-per-click) of CPM (cost-per-mille). Het voordeel van LinkedIn is dat het een indicatie geeft wat jouw concurrenten uitgeven hieraan. Meer informatie hierover lees je hier. Het is ook relevant om erover na te denken wat jij als bedrijf wil uitstralen of wil overbrengen. Een campagne moet bij je merk passen, anders komt het nep over. Let op dat je advertentie niet lijkt op een waarschuwing of spam. Communiceer altijd transparant over het cookiegebruik en de privacywetgeving. En zet een frequency cap in. Dit zorgt ervoor dat jouw doelgroep de advertentie niet vaker dan x aantal keer voorbij ziet komen, waardoor jouw advertentie geen irritatie wordt.

Hoeveel kost adverteren?

De kosten van het plaatsen van een advertentie is verschillend en afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken. Nadat jij je doelgroep kiest, geeft LinkedIn een prijsschatting. Vervolgens kun je zelf kiezen of je hoger of lager dan deze prijs wil gaan. Hoe meer je betaalt, hoe meer clicks en weergaven je LinkedIn advertentie bereikt. De kosten per CPC liggen gemiddeld tussen de €2 en €5. Voor CPM geldt dat wanneer jouw advertentie 1.000 keer is bekeken het gemiddeld €7 tot €10 kost. Het fijne aan LinkedIn adverteren is dat je zeker kunt weten dat je advertentie wordt bekeken door jouw doelgroep. In een krant, tijdschrift of andere gelijksoortige media kun je niet weten wie het ziet en zal je er wellicht ook niks mee bereiken.

Wil jij een advertentie plaatsen? Hulp nodig? Wij kunnen jou helpen met het creëren van een een succesvolle LinkedIn advertentie.