Social commerce: maak jij hier al gebruik van?

Anouk de WitFacebook, Instagram, Social media blog

social-commerce

Sociale media heeft een grote invloed op de mens. Niet alleen op onze meningen, maar ook ons gedrag. Het wordt dan ook ingezet om verschillende redenen, zoals het delen van foto’s, video’s en ervaringen, maar ook om op de hoogte te zijn van gebeurtenissen of om als bedrijf meer mensen naar je website te sturen. Omdat er zoveel mensen tijd doorbrengen op sociale media, is er wat nieuws bedacht: social commerce. Dit is dé manier om producten en diensten op een makkelijke, slimmer manier te verkopen via sociale media.

Hoe werkt het?

Bedrijven gebruiken al een tijdje sociale media om (potentiële) klanten te verleiden om iets te kopen van hun merk. Je werd dan naar hun website doorgestuurd, waar je verder kon gaan met je aankoop. Social commerce wordt nu steeds vaker ingezet en dit werkt gemakkelijker dan je denkt. Er is een Checkout voor Instagram en Facebook bedacht voor meer klantgemak en een kortere klantenreis. Bedrijven als Zara zorgen ervoor dat er social advertenties op jouw tijdlijn verschijnen. In dat bericht staat bijvoorbeeld een model die kleding van de nieuwe collectie draagt. Onderaan staat de optie “Shop” en vanuit hier kun je snel kiezen welk artikel van de foto jij in je winkelwagen wilt. Vervolgens ga je naar de Checkout waar je alleen maar je maat hoeft te kiezen en direct kunt afrekenen op Instagram of Facebook, zonder te worden doorgestuurd naar de website van het bedrijf. Het blijkt dat dat toch een drempel is voor mensen en zij daar regelmatig afhaken.

Waarom werkt social commerce goed?

Misschien herken jij het ook, maar veel mensen hebben last van impulsief koopgedrag als het om kleding gaat. Als zij iets aantrekkelijks zien, willen ze dit zo snel en simpel mogelijk kopen. Er zijn webshops waarvoor je eerst een account moet aanmaken voordat je de aankoop kan voltooien. Met de Checkout techniek blijf je dus op het sociale media platform, hoef niet in te loggen of een account aan te maken en kun je direct afrekenen. Een en al gemak, en juist daarom werkt social commerce zo goed!

Hoe kan je social commerce inzetten als marketeer?

Influencers op Instagram hebben een grote invloed op het gedrag van hun volgers, met name hun mening. Als marketeer is het slim om een influencer te zoeken die past bij jouw merk/product/dienst en die het op een enthousiaste manier kan verkopen zodat die Checkout goed van pas komt. Zoek dus ook je doelgroep op en probeer geen producten te verkopen op bijvoorbeeld Instagram als dit niet het juiste platform is waar jouw klanten niet zijn. Influencers kunnen op veel verschillende manieren jouw product/dienst promoten op sociale media. De ene vertelt subtiel wat voor een gave ervaring hij bij jouw bedrijf heeft gehad en de ander maakt een foto van het horloge op zijn pols en zegt hoe gaaf die is. Houd dus rekening met wie jouw doelgroep is en maak gebruik van de social commerce.

Meer lezen over adverteren op Instagram? Lees dan hier ons blog over Instagram adverteren. Mocht je vragen hebben over social commerce kan je altijd hier contact met ons opnemen!