Online shoppen binnen Instagram

Michiel UmmelsInstagram

Instagram in constant in ontwikkeling en biedt steeds meer nieuwe features. Eerder schreven we al een blog over Instagram shopping en shoptags. Hierbij werd je klant gelinkt naar jouw website van je webwinkel. De klant ging dus uit de app van Instagram, en daar heeft Instagram iets op bedacht. Met de nieuwste feature ‘Checkout on Instagram’ kun je een product in de app van Instagram kopen en dus ook direct kunnen betalen en shoppen op Instagram. Je hoeft de app hiervoor niet meer te verlaten. Instagram is feature bij 23 grote bedrijven in de VS aan het testen. Het is nog niet beschikbaar voor alle bedrijven maar dit gaat in de toekomst zeker komen. Wat kan deze Checkout on Instagram voor jouw bedrijf betekenen?

Hoe gaat dit er uitzien?

Op dit moment is er een link in een shoptag naar de website van de aanbieder. Een post van H&M met verschillende shoptags van kledingstukken kan je nu nog leiden naar hun website. Binnenkort wordt deze button van ‘Visit website’ vervangen door ‘Checkout on Instagram’. Je hoeft dus niks te doen om deze feature te installeren, Instagram past alles voor je aan.

Wanneer je klant de benodigde informatie heeft ingevuld zoals adresgegevens, kan hij kiezen voor een betaalmethode: Paypal of Creditcard. Voor de meeste jongeren en millennials is dit een bezwaar omdat ze geen Paypal of Creditcard hebben. De feature wordt nu nog in de VS getest en ik verwacht dat als het in Nederland beschikbaar is ze ook iDEAL als betaaloptie zullen verwerken.

In een nieuwe ‘Orders’-tab binnen de Instagram-app kan je klant de status van de bestelling zien, de bestelling annuleren of retourneren, en contact opnemen met de jou. Voor jou dus een manier om snelle en goede klantenservice te kunnen leveren. Momenteel is het nog niet mogelijk voor Nederlandse bedrijven om er mee te werken, maar zodra het mogelijk is gaan we deze feature zeker inzetten voor onze klanten.

 

Jij betaalt

Instagram shoppen, het klinkt geweldig maar heeft het alleen maar voordelen? Helaas, wanneer klanten binnen Instagram bij jouw webshop een aankoop doen is het voor jou niet kosteloos. Je betaalt een selling fee over de aankopen. Hoe hoog dit bedrag is, is nog niet bekend. Persoonlijk denk ik dat dit een percentage van de prijs zal worden aangezien dit vaker wordt gehanteerd. Is dit een reden om geen gebruik te maken van Checkout on Instagram? Ik denk het niet. Bedrijven zijn best bereid een klein bedrag te investeren om een hogere conversie te halen uit hun Instagram-posts. Je krijg waarschijnlijk meer sales wanneer mensen in Instagram kunnen afrekenen want hoe korter de weg naar de checkout, hoe groter de kans op conversie.

Nieuw concept?

Instagram verkoopt de mogelijkheid voor bedrijven om via de app hun producten te verkopen. Daarbij maak je gebruik van het aantal bezoekers van Instagram en bereik je makkelijker meer mensen. Een van de bedrijven die dit verdienmodel al toepast is Bol.com. Hier kunnen webshops hun producten aanbieden waarbij ze een deel aan Bol.com afstaan. Vooral kleine webshops realiseren de ongeveer helft van hun verkopen via Bol.com en op deze manier hoeven ze geen geld aan marketing te besteden. Ook kun je via Bol.com producten verkopen zonder een webshop te hebben en op die manier 100% van je omzet via Bol.com te realiseren. Ik verwacht dat dit via Instagram ook gaat gebeuren.

Hulp nodig?

Wil je graag van je Instagram een shop maken en weet je niet goed hoe je moet beginnen – of wil je via andere kanalen meer klanten trekken? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact met ons op voor al je vragen.