IGTV bestaat 1 jaar: is het een succes?

Michiel UmmelsInstagram, Snapchat, YouTube

igtv

Iedereen die weleens tijd doorbrengt op Instagram is vast bekend met het onderdeel IGTV: Instagram TV. Het bestaat al sinds juni 2018, maar toch wordt het minder gebruikt dan je zou denken. Eerder werd al veel gebruik gemaakt van video’s plaatsen op Instagram, maar deze hadden een limiet van maximaal 1 minuut. Door de introductie van IGTV is het limiet van video’s verlengd naar 1 uur! De video’s blijven net zo lang op je pagina staan als jij dat wil en verdwijnen niet na 24 uur zoals de Instagram Story.

Heeft Instagram concurrentie?!

De Instagram Story kwam in augustus 2016 op de markt. Velen zagen dit als een overbodige functie of vonden het een imitatie van Snapchat. Ook vonden mensen dat IGTV een kopie was van Snapchat Discover. Hoewel mensen eerst het nut van deze twee functies niet inzagen, is het nu niet meer weg te denken. Op deze manier is Instagram een concurrent geworden van Snapchat, maar is het door IGTV ook gevaarlijker geworden voor YouTube. Door de langere IGTV-video’s zullen mensen meer tijd doorbrengen op Instagram en minder snel overstappen naar YouTube om video’s te kijken.

Zo is Instagram dus een concurrent van twee grote sociale media platforms, maar wordt Instagram ook bedreigd. Namelijk door de social media app met korte muziekvideo’s: TikTok. Waarom TikTok zo populair is geworden, lees je hier.

Wat betekent IGTV voor merken?

Het is een hele sport om als bedrijf/merk bij te blijven met alles wat op sociale media wordt ingezet, maar dit is waar je doelgroep is, dus ook waar jij moet zijn. Anders mis je je kansen. Een prettige functie van IGTV is dat er iets wordt afgespeeld dat voor jou is aanbevolen. Dit zorgt er voor dat je niet blijft hangen in de personen die jij volgt, maar veel nieuwe kanalen en personen ontdekt. Wat dus ideaal is als je als merk wil groeien of een groter bereik wil aanspreken. Hiernaast is IGTV de manier om je te onderscheiden van je concurrenten door verticale video’s te maken voor op Instagram, zodat je kijkers niet via een link worden doorgestuurd naar YouTube. Dit kan betekenen dat Instagrammers langer blijven scrollen op IGTV, omdat de video’s achter elkaar af blijven spelen, wat het verleidelijk maakt om op dit platform te blijven.

Content voor video’s waar jij als merk mee kan beginnen

  • Vertel wie je bent. Je volgers of klanten zijn nieuwsgierig naar wie erachter het merk verschuilt. Maak hier gebruik van.
  • Zoek de interesses van je volgers op en speel hierop in. Video’s waarin spellen worden gespeeld helpt mensen gefocust blijven. Zo zullen ze de volgende keer weer willen kijken, omdat ze benieuwd zijn wie er in de finale of iets dergelijks staat.
  • Film achter de schermen. Het onbekende trekt veel aandacht, omdat mensen graag willen zien wat er backstage gebeurt.

Hoe een merk succesvol werd met IGTV

  • Hema maakt gebruik van IGTV door Doe-Het-Zelf video’s te maken om zo de nieuwe schoolspullen collectie te promoten. Hema kreeg hiermee 19.000 views;
  • Nike laat via IGTV Christiano Ronaldo zijn mening delen over (producten van) het merk. Deze video heeft 233.000 views behaald;
  • Ajax heeft door IGTV een mini documentaire, ook wel bekend als #ClassOf2019. Ajax maakte hiervan een horizontale video en heeft ruim 810.000 weergaven bereikt. Dit is drie keer meer dan het aantal weergaven op YouTube. Klik hier voor best bekeken IGTV van Ajax.

Is IGTV na een jaar succesvol, ja of nee?

Instagram blijft zich vernieuwen en verbeteren en wordt nu ook wel het verticale video platform genoemd. Doordat de IGTV-video’s beeldvullend zijn, maakt dit het prettiger om de video’s te kijken. Toen IGTV op de markt kwam was het een zelfstandige app die binnen een dag al meer dan 100.000 downloads had. Toch werd Instagram TV minder populair dan gedacht, waardoor ze bedachten de video’s te laten verschijnen op de tijdlijn. Hoewel IGTV steeds vaker bekeken wordt zijn er (nog) geen advertenties beschikbaar, wat betekent dat er nog geen geld mee te verdienen valt. Voor nu is IGTV een succes, maar toch kan alles snel weer veranderen.

Heb jij vragen over dit onderwerp? Of ben je nieuwsgierig wat je allemaal kan met Instagram in IGTV? Neem gerust contact met ons op.