Hoe kun je geld verdienen met Instagram?

Michiel UmmelsInstagram, Social media blogLeave a Comment

Instagram is een platform waarbij je foto’s kan delen met een beschrijving. Jouw volgers krijgen deze foto’s in hun tijdlijn te zien. Met behulp van hastags kunnen jouw posts door anderen gevonden worden. Ook kun je in Instagram stories delen waar je mee bezig bent. Voor velen is Instagram een platform waarbij je anderen een kijkje kunnen geven in hun leven en een kijkje kunnen nemen in het leven van anderen. Maar voor jou kan Instagram een social media kanaal worden waarmee je geld kunt verdienen. Met een goed social media plan is dit een fluitje van een cent.

Jouw product promoten

Via Instagram kun je jouw product promoten. Of je nu een bedrijf hebt wat online programma’s verkoopt, een webshop hebt, coaching geeft of andere betaalde diensten hebt, het maakt niet uit! Je kunt een link in je biografie plaatsen naar je website of mensen vragen je een bericht te sturen via Instagram (Direct Message / DM). Het nadeel van je product promoten via je eigen pagina is dat alleen jouw volgers je berichten te zien krijgen en de mensen die op de hashtags zoeken die onder jouw post staan. Wanneer je via je eigen pagina je producten gaat promoten is de vraag: Hoeveel volgers heb je? Hoe meer volgers je hebt, hoe meer mensen jouw berichten te zien krijgen. Logisch, maar meer volgers krijgen is niet iets wat je zomaar krijgt. Volgers kopen is geen goed idee aangezien dit geen potentiële klanten zijn. Potentiële klanten zijn mensen die binnen jouw doelgroep vallen en mogelijk interesse hebben in jouw product. Hoe kun jij op korte termijn meer potentiële klanten benaderen?

Instagram adverteren

Je kunt op korte termijn meer potentiële klanten benaderen door op Instagram te adverteren. Daarmee kom je in de tijdlijn en in de stories van mensen die jou (nog) niet volgen.  Je kunt je Instagram promoten door mensen door te verwijzen naar jouw pagina. Ook kun jij je producten promoten door mensen door te verwijzen naar jouw website. Door een doelgroep te selecteren heb je veel kans dat jouw potentiële klant jouw bericht te zien krijgt. Je kunt dit doen door te filteren op leeftijd, geslacht, woonplaats en interesses. Je klanten kennen is dus een pre. Wanneer de advertentie loopt, kun je de effectiviteit ervan meten. Deze statistieken kun je bij Instagram zelf opvragen. Instagram geeft aan hoeveel extra volgers je door je advertentie hebt gekregen of hoeveel mensen op je website geklikt hebben. Waar nodig kun je jouw advertentie dan bijstellen.

Affiliate marketing

Via Instagram kun je zoeken naar relevante influencers om jouw product te promoten. Je betaalt deze mensen geld om een post te maken over jouw product. Wanneer iemand anders jouw product aanraadt aan mensen met wie ze een band hebben, is de kans veel groter dat deze mensen jouw product kopen. Je kan aan de influencers vragen of ze een review maken, een video of een post met een klein paraafje over het product. Daarbij kunnen ze jouw taggen (linken naar jouw pagina) in de post. Zoek influencers die gerelateerd zijn aan jouw product. De kans is daarmee groot dat hun volgers mogelijk ook interesse hebben. Deze influencers kun je vinden door op bepaalde hastags te zoeken. Je kunt ze zelf een bericht sturen waarbij je in je achterhoofd moet houden dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer geld ze vragen voor een gesponsorde post. Ook kun je via marketing bureaus in contact komen met influencers.

Geef een reactie