Nieuwe soort Facebook advertentie met augmented reality (AR)

Michiel UmmelsFacebook, Social media blogLeave a Comment

Facebook advertentie

Nieuwe soort Facebook advertentie met augmented reality (AR)

Facebook is bezig met het testen van een nieuwe soort advertentie in de newsfeed. In deze Facebook advertentie voor smartphones kunnen mensen met behulp van Augmented reality (AR) producten passen, direct in de ad, zonder door te hoeven klikken. Als je bijvoorbeeld een zonnebril ziet, klik je op ‘tap to try it on’. Vervolgens kun je hem gelijk op je gezicht plaatsen via je telefooncamera. Dit werkt net zoals een Snapchat filter. Wat zijn de mogelijke effecten van deze nieuwe advertentievorm, en hoe kan een bedrijf daarop inspelen?

Bron: Facebook

Wat is hier nieuw?

AR is niet nieuw. Er zijn al eerder applicaties op de markt gebracht waarin mensen make-up, brillen, en andere producten konden proberen. Ook bestond de optie al in Facebook Messenger. Voordeel is dat je dan niet naar de winkel hoeft om te kijken of een bepaalde kleur je staat of niet. Alleen was voorheen kleding een knelpunt. Je weet namelijk nooit of het hetzelfde gaat zitten zoals op de foto. Facebook is echter bezig met het creëren van lichaamsvormen op basis van foto’s. Dit zou een enorme stap voorwaarts kunnen zijn binnen de AR markt en het zal de nieuwe advertenties met AR op Facebook heel rendabel maken. Online kleding passen zoals het echt zit, dat is toch een droom?

AR

Hoog conversiepercentage

Verwacht wordt dat het conversiepercentage van deze Facebook advertenties heel hoog ligt, in vergelijking met reguliere advertenties met afbeeldingen. Het speelt namelijk in op een van Cialdini’s overtuigingsprincipes: commitment en consistentie. Dit betekent dat mensen sneller geneigd zijn om iets door te zetten als ze er eenmaal aan begonnen zijn. Door de producten gelijk in de advertentie aan te proberen, voelen mensen meer binding met het product. Ze zullen dan sneller geneigd zijn om door te klikken op de advertentie en de conversiefunnel af te maken. Bovendien is het zelf passen van producten een stuk persoonlijker dan alleen een afbeelding.

Zelf deze Facebook advertentie gebruiken

Het is nog even wachten tot deze vorm van Facebook advertentie in ons land uitgebracht wordt. Toch is het handig om voorbereid te zijn op de lancering in Nederland, en hier direct op in te spelen. Modemerken, juweliers, opticiens, enzovoorts, zorg dat je deze optie incorporeert in je advertentiecampagnes. Voornamelijk het passen van kleding zal een populaire feature worden, omdat het volledig nieuw is.

De ervaring zal nooit gelijk worden aan het passen en kopen in een offline winkel, maar Facebook hoopt met deze advertenties in ieder geval de kloof te verkleinen. Mocht je nou meer willen weten over AR, Facebook advertenties en de toepassingen voor jouw bedrijf, neem dan contact met ons op.

Geef een reactie