Facebook ads met lookalike audiences

Michiel UmmelsFacebook, Social media blogLeave a Comment

facebook ads

Pixel is geïnstalleerd, je kunt nu aan de slag met Facebook adverteren! In het vorige artikel heb je kunnen lezen over wat Facebook pixel is en hoe je deze kunt installeren op je website. Want je kunt nogal wat gave dingen doen met Facebook pixel die je meer bezoekers, meer conversies en meer resultaten van je Facebook Ads op je website gaan opleveren. In dit artikel kun je meer lezen over lookalike audiences:

  • Wat zijn lookalike audiences?
  • Wat zijn de voordelen van lookalike audiences met het adverteren op Facebook?
  • Een aangepaste doelgroep aanmaken in Facebook Business Manager

Facebook ads: Wat zijn lookalike audiences?

Klinkt fancy ‘lookalike audiences’! Maar wat is het eigenlijk? In Nederlands is het: vergelijkbare doelgroepen. Dit zijn doelgroepen die Facebook automatisch voor je aanmaakt met een algoritme; een wiskundig rekenrecept voor de denktank van Facebook. Via dit algoritme gaat Facebook op zoek naar bezoekers die je website al vaker bezocht hebben (aangepaste doelgroep) en nieuwe mensen die lijken op je bestaande bezoekers, mensen die dezelfde interesses hebben (vergelijkbare doelgroep). Deze laatste zijn de lookalike audiences. Ideaal want dan hoef je zelf niet op zoek!

Facebook ads: Wat zijn de voordelen van lookalike audiences?

Je hebt al bezoekers op je website, mensen die je producten al kopen, mensen die fan van je merk en je producten zijn. Top! Zou het niet lekker zijn als je met een druk op de knop mensen kunt bereiken die lijken op de mensen die je al op in je webshop gewinkeld hebben of je website bezocht hebben en zich ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief?

  • Je kunt eenvoudige nieuwe doelgroepen bereiken en je Facebook ads heel gericht gaan inzetten.
  • Eenvoudig doelgroepen aanmaken door middel van Facebook pixel. Hierdoor hoef jezelf niet meer op zoek naar deze mensen. Wat je heel veel tijd bespaart.
  • Lookalike audiences leveren vaak meer op dan doelgroepen die je handmatig ingesteld hebt
  • Je kunt je social media budget heel gericht inzetten. Wat je geld bespaart en onderaan de streep meer conversies oplevert.

Facebooks ads: Een aangepaste doelgroep aanmaken

Je kunt een aangepaste doelgroep maken als je een advertentie gaat aanmaken in Facebook Business Manager; bij Advertentieset. Of via ‘middelen’ – ‘pixels’ – ‘doelgroep maken’. Vervolgens kan je daar selecteren wie je wilt bereiken en hoe ‘vers’ deze bezoekers aan je site zijn. 30 dagen wordt aanbevolen omdat je dan nog in het geheugen van de bezoeker zit.

Pixel heeft een aanloopperiode nodig om genoeg data te verzamelen, de lengte hiervan is afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers aan je website. Facebook geeft je vanzelf een seintje als het zover is.

Wil je meer weten over Facebook ads en lookalike audiences? Bakkie koffie en ijzersterk advies? Bel ons.

Geef een reactie