Business case: Succesverhaal van Dinner Train

Michiel UmmelsFacebookLeave a Comment

In 6 weken 500 boekingen voor Dinner Train met Facebook marketing

Een avond uit, dineren en een prachtig uitzicht hebben op het Nederlandse landschap? Deze drie aspecten combineert Dinner Train. Het is een unieke pop-up-beleving in een als restaurant ingerichte trein die een jaar lang door Nederland rijdt en in 37 stations gasten verwelkomt voor een smakelijke reis. Onze missie is om zo veel mogelijk boekingen te krijgen. Elke boeking zorgt voor 2 tot 4 gasten. We hebben onder anderen Facebook ingezet om deze boekingen te genereren.

Waarom Facebook?

Facebook is ontzettend effectief als het gaat om beleving. Met behulp van afbeeldingen en teksten kun je een stukje van de beleving als het ware aan de mensen geven. Ook maken veel mensen van de doelgroep gebruik van Facebook. Zij zijn hier meerdere uren per week op actief. Facebook geeft de mogelijkheid om een link in de advertentie te plaatsen zodat geïnteresseerden direct kunnen boeken. Op die manier kun je met statistieken bijhouden hoeveel mensen de advertentie gezien hebben, hoeveel mensen klikken op de link en hoeveel mensen boeken.

Wat wij voor Dinner Train op Facebook hebben gedaan

Facebook content en adverteren

Facebook retargeting

Facebook content en adverteren

Op Facebook hebben we verschillende afbeeldingen gebruikt om verschillende sferen te laten proeven. Zo is er in de advertentieset een afbeelding van een rijdende trein door het Nederlandse landschap, een afbeelding van hoe de trein er van binnen uitziet en verschillende afbeeldingen van de sfeer in het restaurant. Etende stellen, hoe de koks bezig zijn en hoe het eten en drinken wordt geserveerd, alles is vastgelegd. Ook is er gebruik gemaakt van verschillende teksten. Met behulp van programma’s konden we analyseren welke teksten en afbeeldingen het meest aanspraken bij het publiek. Op deze manier konden we de advertentie hierop aanpassen en optimaliseren.

Facebook retargeting

Van de mensen die de advertentie te zien krijgen klikt een deel op de link naar de website. Een deel hiervan boekt direct een tafel, een deel is toch niet geïnteresseerd en een deel twijfelt en klikt weg. De mensen die al hebben geklikt op de advertentie maar nog twijfelen zijn potentiële klanten en deze wil je niet verloren laten gaan. Met behulp van retargeting krijgen deze mensen de advertentie of een versie ervan op een ander moment te zien. Ze hebben hierdoor de tijd gehad om erover na te denken en we geven ze de kans om alsnog van het aanbod gebruik te maken. En met succes. Voor bijvoorbeeld de advertentie van Den Haag klikt maar liefst 10% nogmaals op de link en 5% hiervan boekt een tafel. Dit levert Dinner Train ongeveer 150 extra gasten op in Den Haag.

Hier stopt het nog niet

De Dinner Train rijdt een jaar lang door Nederland rijdt en vertrekt vanaf 37 stations. De campagne van ons loopt slechts zes weken en als we dit doorzetten zal de campagne een nog groter succes worden dan deze al is. Met de gegevens die we hebben verzamelt tijdens de advertentieperiode van afgelopen zes weken kunnen we de advertenties voor de toekomst optimaal maken waardoor we met hetzelfde budget meer boekingen kunnen realiseren. Aspecten als geslacht, leeftijd, interesses, advertentiemateriaal, we kunnen dit steeds beter bijstellen en daardoor krijgt Dinner Train ook meer inzicht in de doelgroep.

Naast adverteren via Facebook adverteren we ook voor Dinner Train via Google Ads. Mensen die bepaalde websites bezoeken of bepaalde trefwoorden intypen op Google, krijgen de advertentie te zien. Deze websites en zoekwoorden selecteren we aan de hand van de interesses van doelgroep.

Een rijdend treinrestaurant waar mensen in 37 steden kunnen opstappen waarvan de trein slechts 5 tot 10 dagen per stad vertrekt. Een lastige opdracht maar voor ons juist een uitdaging. Het succes bewijst dat wij ieder bedrijf of concept kunnen helpen met behulp van social media marketing zoals Facebook. Wil jij weten wat we voor jou kunnen betekenen? Doe dan gratis de social media scan of neem contact met ons op.

Geef een reactie